Fra oktober ændrer Apple App Store

Alle apps i App Store skal ledsages af en privatlivspolitik med en række specifikke krav. Skræingsdatoen er 3. oktober.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

3. oktober bliver en skelsættende dato for Apple-brugere verden over.

Fra den dato vil nye apps og opdateringer til eksisterende apps kun være tilgængelig i Apples App Store, hvis der medfølger en privatlivspolitik.

Det oplyser Apple, der også specifikt har udgivet en vejledning til, hvordan udbyderne af apps kan udføre processen.

Læs også: Apple løfter sløret: Så mange skal arbejde på datacenteret i Viborg

Hvordan privatlivspolitikken udformes blander Apple sig ikke direkte i, men det er et krav, at privatlivspolitikken indeholder informationer om, hvilke brugerdata den pågældende app indsamler, hvordan de indsamlede data bruges efterfølgende samt hvordan dataindsamlingen foregår.

Derudover skal privatlivspolitikken også oplyse brugerne om, hvordan de trækker deres accept af privatlivspolitikken tilbage og får slettet de indsamlede data.

Læs også: Apple sætter verdensrekord: Selskabet er nu mere end 1000 milliarder dollar værd

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job