Apple løfter sløret: Så mange skal arbejde på datacenteret i Viborg

Apple går efter at ansætte en dansk ledelse til selskabets datacenter i Viborg. Når datacenteret tages i brug i starten af 2019, vil det beskæftige omkring 50 ansatte, mens det tal over en årrække skal øges til 150.

Artikel top billede

Dagen efter Apple nåede den vanvittige milepæl at være over 1000 milliarder dollar værd, melder selskabet ud, at det nu er klar til at ansætte det første personale til teknologigantens danske datacenter i Viborg.

Apple oplyser til Finans, at selskabet inden for ganske få dage udsender de første jobannoncer til datacenteret online, og her ønsker man danske medarbejdere til ledelsen.

Den udmelding er dog ikke helt korrekt, da Apple i mere end to år forgæves har søgt en datacenterchef til datacenteret i Viborg.

Det kan du læse mere om her: Apple har søgt datacenter-chef i mere end et år: Nøglepost til Apples store datacenter ved Viborg fortsat ledig

Stillingen som 'data centre site operations manager' er stadig slået op og kan ses her.

Datacenter åbner i starten af 2019

Det er planen, at datacenteret skal tages i brug i løbet af første kvartal 2019.

Herefter skal man bruge omkring 50 medarbejdere til at drive datacenteret i starten, men på længere sigt er planen, at projektet, der har en værdi på 6,3 milliarder kroner, skal beskæftige op imod 150 ansatte.

Læs også: Apple sætter verdensrekord: Selskabet er nu mere end 1000 milliarder dollar værd

Datacentre boomer i Danmark

Apple er langt fra den eneste virksomhed, der er ved at bygge datacentre i Danmark.

Udover Apples datacenter i Viborg, bygger den amerikanske teknologigant også et datacenter i Aabenraa, Facebook er i gang med at opføre et datacenter i Odense, og Google har købt grunde til lignende formål i Fredericia og Aabenraa.

Derudover åbnede Digiplex et datacenter i København i maj, og den norske datacenteroperatør ønsker mindst tre datacentre i Danmark inden udgangen af 2020.

Det kan du læse mere om her: Sådan skal kunder fra hele verden lokkes til danske datacentre: Henvendelserne fra franske, tyske og italienske selskaber er eksploderet på seks måneder

Der er også planer om et datacenter med en hidtil unavngiven operatør i Esbjerg.

Det er anslået, at de mange nye datacentre betyder, at de danske datacentre i 2030 vil suge en femtedel af landets strømforbrug.

Det kan du læse mere om her: Ny rapport: Datacentre vil suge en femtedel af Danmarks strømforbrug i 2030

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-specialister til WAN, Routing og Switching

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS