EU satser på at have ny tech-skat klar inden årets udgang: Her er nøglepunkterne i det store udspil

Inden årets udgang ønsker EU at indføre en ny skat på digitale tjenester. Se her hvordan de store tech-giganter skal beskattes ifølge det seneste udspil.

Artikel top billede

(Foto: © EU / Jennifer Jacquemart)

EU’s finansministre vil i løbet af ugen diskutere et nyt forslag fra det østrigske EU-formandskab til at beskatte verdens tech-giganter.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

I forslaget lægges op til, at der inden årets udgang bliver taget en beslutning om at indføre en skat på såkaldte ”digitale overskud.”

Der er i praksis tale om en skat på digitale tjenester, og ifølge nyhedsbureauet er der blandt medlemslandene bred enighed om at digitale tjenester i dag bliver beskattet for mildt og at der derfor er behov for nye skatteregler på området.

Læs også: EU vil have nye skatteregler: De store tech-virksomheder slipper for billigt

EU-lande er uenige

EU-landene er dog endnu ikke blevet enige om omfanget af og tidsplanen for en ny skatteaftale.

Mindre EU-lande med lav selskabsskat som eksempelvis Irland og Luxembourg, der huser mange store tech-virksomheder, ønsker ifølge Reuters, at EU afventer udfaldet af den internationale økonomiske samarbejdsorganisation OECD's arbejde med at finde en global løsning på problemet.

Men større EU-lande som Frankrig og Italien, der mener at have tabt millioner af euro på tech-giganternes skattetænkning, ønsker ifølge Reuters derimod en hurtig løsning.

Derfor støtter de større lande EU-kommissionens forslag om at indføre fælles europæiske skat på digitale overskud, som skal indføres før, at der bliver taget beslutninger om globale retningslinjer på området.

Her er nøglepunkterne i udspillet

Det østrigske EU-formandskab frygter, dog ifølge Reuters at EU-landene risikerer at underminere deres skattegrundlag, hvis dde vælger af afventer en global løsning.

Derfor anbefaler formandsskabet, at der bliver vedtaget en midlertidig fælles EU-løsning.

I et forsøg på at opnå et kompromis foreslår det østrigske formandskab en løsning, der kun rammer et begrænset antal virksomheder.

Derfor vil skatten ifølge forslaget kun blive pålagt internetbaserede annoncetjenester, som eksempelvis Google og Facebook, samt virtuelle markedspladser som eksempelvis Amazon.

Derudover vil skatten kun blive pålagt virksomheder med et globalt overskud på 750 millioner euro samt en europæisk omsætning på mindst 50 millioner euro euro.

Læs også: Forstå fiduserne: Derfor er det så svært for EU at gribe ind overfor it-giganternes smarte skattetrick

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Patent- og Varemærkestyrelsen

    Softwareudvikler

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse