902 danske medier kan komme i klemme i GDPR

Flere hundrede danske medier kan vise sig ikke at være undtaget den nye persondataforordning. En lang række medier er nemlig ikke tilmeldt Datatilsynet, og så klapper fælden.

Artikel top billede

Et svulmende antal danske medier står i en position, hvor man kan risikere at få et svirp over nallerne med Datatilsynets pegepind.

902 danske medier, deriblandt os her på Computerworld, opfylder nemlig ikke den ene af to betingelser for at blive undtaget persondataforordningen.

Det skriver fagbladet Journalisten.

De to betingelser er, at man skal være tilmeldt Pressenævnet og Datatilsynet.

Ifølge fagbladet Journalisten er 943 medier tilmeldt pressenævnet, men kun 41 har tilmeldt sig Datatilsynet. Det giver en difference på 902 medier, der altså dermed ikke er undtaget reglerne.

"Det at anmelde et medie til Pressenævnet i henhold til medieansvarsloven betyder ikke, at man er undtaget fra de databeskyttelsesretlige regler. Hvis man skal undtages direkte, så kræver det, at man anmelder sine informationsdatabaser til Datatilsynet og Pressenævnet efter reglerne i lov om massemediers informationsdatabaser,” siger Mikkel B. Stenalt, fuldmægtig i Datatilsynet, til Journalisten.

Det betyder, at medierne ikke er undtaget reglerne og derfor naturligvis skal overholde dem.

Du kan finde listen med de 41 medier, der opfylder begge betingelser HER.

Computerworld er som skrevet et af de medier, der ikke er tilmeldt både Pressenævnet og Datatilsynet. Vi kigger naturligvis nærmere på sagen...

Du kan læse mere om GDPR her: Sådan undgår du (helt enkelt) GDPR-problemer: Dine systemer skal 'bare' leve op til disse 10 krav

Læs mere her: Datatilsynet på trapperne med første politianmeldelser for overtrædelse af GDPR

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S