Mangel på danske it-folk får DFDS til at åbne it-afdeling i Tyrkiet

Besvær med at finde danske it-udviklere får det danske transportselskab DFDS til at åbne it-udviklingsafdeling i Istanbul.

Artikel top billede

Det danske transportselskab DFDS åbner it-afdeling i Tyrkiets hovedstad Istanbul som en direkte konsekvens af udfordringer med at finde de rette it-kompetencer herhjemme.

DFDS slog tidligere på året ikke mindre end 19 ledige it-stillinger op alene til selskabets it-afdeling i København.

Det drejede sig blandt andet om it-konsulenter, UX- og design-folk, web-udviklere, cloud-folk og lignende.

Men langt de fleste af disse stillinger er stadig ledige.

“Vi har stærkt brug for kvalificerede it-medarbejdere, da vores fremtidige succes blandt andet beror på vores evne til hele tiden at udvikle de mest effektive kvalitetsløsninger inden for it og digitalisering," iger selskabets rekrutteringschef Alexander Kanto.

Han peger på, at den store konkurrence om it-folkene herhjemme er en stor udfordring.

"Da mange virksomheder arbejder i den digitale retning, er der massiv efterspørgsel på it-udviklere i Danmark og stor konkurrence om at tiltrække den nødvendige ekspertise,” siger han.

DFDS købte tidligere på året det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro, og åbningen af den nye it-afdeling sker i kølvandet på dette opkøb.

“DFDS ser nu gode muligheder for at udnytte det stærke, lokale netværk i Istanbul til at tiltrække IT-talenter fra Tyrkiets bedste universiteter,” lyder det fra rederiet.

DFDS har i dag også udviklingsafdelinger i København og engelske Imminghamn.

“Vores kollegaer i Istanbul er højt kvalificerede, og det samme høje niveau ser vi også i det lokale IT-miljø. Vi planlægger at ansætte 20 udviklere til det nye it-center, og vi forventer, at stillingerne vil blive besat hurtigt, fordi vi allerede har en stærk tilstedeværelse, gode faciliteter og en exceptionel ledelse i Istanbul;” lyder det fra DFDS.

Læs også:

Ambitiøst dansk fintech-firma skal ansætte 70 nye it-folk - men er tvunget til at rykke arbejdspladser til udlandet: "Danske kompetencer er ikke engang et tema, når vi skal ansætte nye folk"

Succesrige Commentor skal øge medarbejderstaben med 33 procent inden nytår: Her er selskabets opskrift på at rekruttere millennial-generationen

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S