Facebook springer ud som hardware-producent: Facebook Portal skal udfordre Amazon Alexa og Google Home

Facebook vil også surfe på smart-display-bølgen. Mød Facebooks ’Portal’.

Artikel top billede

Midt i en ømtålelig tid for selskabet, springer mediegiganten Facebook ud som hardware-producent med en enhed, som skal gøre det enklere at følge med i dit Facebook-liv.

Det skriver Bloomberg.com.

Denne uge løfter selskabet sløret for dets to første ’Portal’-enheder – smartdisplays, der forener et touch-display med mikrofon, højttaler og et webcam som kontaktflader til Facebook-universet.

Den primære funktion med Portal er at fungere som en videochat-enhed i samspil med selskabets Messenger-platform.

Her vil op til seks deltagere kunne video-chatte samtidigt.

Modsat alternativerne fra Google og Amazon kan kameraet i Portal-enhederne zoome ind og ud på deltagerne i videokonversationen i takt med, at forskellige personer taler.

Portal kan stemmestyres via kommandoen ’Hey Portal’, mens det inde i maskinrummet på maskinen er Amazons Alexa-teknologi, der vil genkende og svare på henvendelserne.

Sikkert med Facebooks seneste kontroverser in mente, har selskabet udstyret Portal-enhederne med en klap, der kan dække over det indbyggede web-kamera.

Læs også: Har du hørt om smart display? En helt ny type skærme er på vej til at lave om på dit hjem og dit kontor

Begrænset streaming

Andre oplagte funktioner til Facebooks smart-display såsom streaming af musik og film bliver dog begrænsede af, at Facebook ikke har sikret sig et samarbejde med nøgleaktører indenfor streaming som Netflix, YouTube eller Spotify.

Her er det i stedet Facebooks egen streaming-service ’Facebook Watch,’ der skal tilbyde streaming-indhold til platformen.

Portal-enhederne kommer i to versioner, en kæmpemæssig enhed med 15 tommer display og ledsages af en mindre variant med 10 tommer skærm ombord.

Prisen debuterer ved 199 amerikanske dollar, små 1.300 kroner, for den mindre enhed, mens topmodellen løber op i 349 dollar.

Læs også: Kæmper om at komme ind i dit hjem: Priskrig raser mellem Amazon og Google - kommer Apple også med?

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil