Telia Danmark har skåret 17 procent af medarbejderstaben væk og tabt tusindvis af kunder i det seneste år

Telia Danmark har skåret ned for medarbejderstaben og er i gang med at rydde op. “Vi ser udfordringer med en fortsat hård konkurrence på erhvervsmarkedet. Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med,” siger direktør Morten Bentzen.

Artikel top billede

(Foto: Ernst Tobisch)

Telia Danmark kæmper fortsat med det stærkt konkurrenceprægede danske telemarked.

Selskabet har i løbet af det seneste år skåret medarbejderstaben ned med næsten 17 procent, viser selskabets netop offentliggjorte kvartalsregnskab.

Telia havde i tredje kvartal i gennemsnit 909 medarbejdere i Danmark. I samme kvartal i fjor havde selskabet 1.094 ansatte.

Den danske forretnings salg er samtidig steget med 8,6 procent til godt 1,1 milliarder kroner.

Det udløser ifølge selskabet et justeret resultat før skat og afskrivninger - ‘adjusted EBITDA ‘ - 145 millioner kroner, hvilket svarer til en nedgang på 4,9 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Nedgangen skyldes ifølge Telia ‘pres på service-omsætningen.’

Ujusteret lander Telia Danmark på et rødt driftsresultat med et underskud på 27,5 millioner danske kroner, fremgår det af kvartalsregnskabet, som du finder her.

‘Fortsat udfordringer’

Direktør Morten Bentzen peger på, at der er fremgang på privatkundesiden, men at der kæmpes på det for selskabet vigtige erhvervsmarked.

“Selvom vi i Telia-brandet ser en fremgang på privatkundesiden, ser vi også udfordringer med en fortsat hård konkurrence på erhvervsmarkedet. Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med,” siger han.

Det fremgår af regnskabet, at Telia Danmarks kundebase er skrumpet kraftigt i forhold til niveauet i samme kvartal i fjor.

Antallet af mobilabonnementer er således dykket med 2,6 procent til nu 1,4 millioner.

Samtidig er antallet af fastnet-abonnementer faldet med 10,6 procent til nu 84.000, mens antallet af bredbåndskunder er faldet med 12,4 procent til nu 106.000 og antallet af tv-kunder er faldet med 15,6 procent til nu 27.000.

Alene i det seneste kvartal er antallet af mobil-abonnementer faldet med hele 16.000 styk. Men det er der en forklaring på, lyder det fra Telia.

Stor oprydning

Selskabet er nemlig godt i gang med en større oprydningsplan, som betyder, at ‘“fokus fortsat er på både at nedbringe omkostninger og på at optimere processer med henblik på at forbedre kunde-oplevelsen,” som det hedder i regnskabet.

Det har betydet, at Telia Danmark har lukket en række SIM-kort uden reelle ejere bagved, lyder det fra direktøren.

“Vi er fortsat i gang at rydde op i uhensigtsmæssige processer og systemer, der står i vejen for at give vores kunder de bedste oplevelser, lyder det fra Morten Bentzen.

"I tredje kvartal har vi lukket flere systemer ned, som har betydet et fald i antallet af SIM-kort, men hvor der ikke er reelle kunder bag hvert sim-kort. Det er en proces, der påvirker det samlede antal SIM-kort, der falder med 16.000. Til gengæld kan vi se, at vores privatkunder kvitterer for vores arbejde i form af en øget kundetilfredshed på den såkaldte NPS-score,” siger han.

Ifølge Telia-direktøren tegner fremtiden trods nedgangen lovende.

”Vi driver fortsat en stabil forretning, som er i en god udvikling. Telia Danmark har i det seneste kvartal rundet flere vigtige teknologiske milepæle; vi har gennemført en end-to-end 5G-demo i Danmark, vi har opnået gigabit-hastigheder i vores 4G-net, vi har færdiggjort udrulningen af Danmarks eneste landsdækkende Narrowband IoT-netværk, hvor vi så sent som i sidste uge har lukket op for de første kommercielle kunder. Så vi ser bestemt ind i en spændende fremtid,” meddeler han

Se hele regnskabet fra Telia her.

Læs også:

Nu er det farvel til hele TDC's norske kæmpeforretning - 900 medarbejdere og en million kunder afhændes til Telia i dag

TDC fortsætter med at jorde konkurrenterne i den danske mobilkrig: Så mange nye mobilkunder har selskabet hentet

Politiets Efterretningstjeneste

Få et job i den højere sags tjeneste som udvikler af GIS services i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S