Artikel top billede

Telia Danmark har skåret 17 procent af medarbejderstaben væk og tabt tusindvis af kunder i det seneste år

Telia Danmark har skåret ned for medarbejderstaben og er i gang med at rydde op. “Vi ser udfordringer med en fortsat hård konkurrence på erhvervsmarkedet. Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med,” siger direktør Morten Bentzen.

Telia Danmark kæmper fortsat med det stærkt konkurrenceprægede danske telemarked.

Selskabet har i løbet af det seneste år skåret medarbejderstaben ned med næsten 17 procent, viser selskabets netop offentliggjorte kvartalsregnskab.

Telia havde i tredje kvartal i gennemsnit 909 medarbejdere i Danmark. I samme kvartal i fjor havde selskabet 1.094 ansatte.

Den danske forretnings salg er samtidig steget med 8,6 procent til godt 1,1 milliarder kroner.

Det udløser ifølge selskabet et justeret resultat før skat og afskrivninger - ‘adjusted EBITDA ‘ - 145 millioner kroner, hvilket svarer til en nedgang på 4,9 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Nedgangen skyldes ifølge Telia ‘pres på service-omsætningen.’

Ujusteret lander Telia Danmark på et rødt driftsresultat med et underskud på 27,5 millioner danske kroner, fremgår det af kvartalsregnskabet, som du finder her.

‘Fortsat udfordringer’

Direktør Morten Bentzen peger på, at der er fremgang på privatkundesiden, men at der kæmpes på det for selskabet vigtige erhvervsmarked.

“Selvom vi i Telia-brandet ser en fremgang på privatkundesiden, ser vi også udfordringer med en fortsat hård konkurrence på erhvervsmarkedet. Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med,” siger han.

Det fremgår af regnskabet, at Telia Danmarks kundebase er skrumpet kraftigt i forhold til niveauet i samme kvartal i fjor.

Antallet af mobilabonnementer er således dykket med 2,6 procent til nu 1,4 millioner.

Samtidig er antallet af fastnet-abonnementer faldet med 10,6 procent til nu 84.000, mens antallet af bredbåndskunder er faldet med 12,4 procent til nu 106.000 og antallet af tv-kunder er faldet med 15,6 procent til nu 27.000.

Alene i det seneste kvartal er antallet af mobil-abonnementer faldet med hele 16.000 styk. Men det er der en forklaring på, lyder det fra Telia.

Stor oprydning

Selskabet er nemlig godt i gang med en større oprydningsplan, som betyder, at ‘“fokus fortsat er på både at nedbringe omkostninger og på at optimere processer med henblik på at forbedre kunde-oplevelsen,” som det hedder i regnskabet.

Det har betydet, at Telia Danmark har lukket en række SIM-kort uden reelle ejere bagved, lyder det fra direktøren.

“Vi er fortsat i gang at rydde op i uhensigtsmæssige processer og systemer, der står i vejen for at give vores kunder de bedste oplevelser, lyder det fra Morten Bentzen.

"I tredje kvartal har vi lukket flere systemer ned, som har betydet et fald i antallet af SIM-kort, men hvor der ikke er reelle kunder bag hvert sim-kort. Det er en proces, der påvirker det samlede antal SIM-kort, der falder med 16.000. Til gengæld kan vi se, at vores privatkunder kvitterer for vores arbejde i form af en øget kundetilfredshed på den såkaldte NPS-score,” siger han.

Ifølge Telia-direktøren tegner fremtiden trods nedgangen lovende.

”Vi driver fortsat en stabil forretning, som er i en god udvikling. Telia Danmark har i det seneste kvartal rundet flere vigtige teknologiske milepæle; vi har gennemført en end-to-end 5G-demo i Danmark, vi har opnået gigabit-hastigheder i vores 4G-net, vi har færdiggjort udrulningen af Danmarks eneste landsdækkende Narrowband IoT-netværk, hvor vi så sent som i sidste uge har lukket op for de første kommercielle kunder. Så vi ser bestemt ind i en spændende fremtid,” meddeler han

Se hele regnskabet fra Telia her.

Læs også:

Nu er det farvel til hele TDC's norske kæmpeforretning - 900 medarbejdere og en million kunder afhændes til Telia i dag

TDC fortsætter med at jorde konkurrenterne i den danske mobilkrig: Så mange nye mobilkunder har selskabet hentet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere