Artikel top billede

(Foto: Ernst Tobisch)

Telia Danmark har skåret 17 procent af medarbejderstaben væk og tabt tusindvis af kunder i det seneste år

Telia Danmark har skåret ned for medarbejderstaben og er i gang med at rydde op. “Vi ser udfordringer med en fortsat hård konkurrence på erhvervsmarkedet. Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med,” siger direktør Morten Bentzen.

Telia Danmark kæmper fortsat med det stærkt konkurrenceprægede danske telemarked.

Selskabet har i løbet af det seneste år skåret medarbejderstaben ned med næsten 17 procent, viser selskabets netop offentliggjorte kvartalsregnskab.

Telia havde i tredje kvartal i gennemsnit 909 medarbejdere i Danmark. I samme kvartal i fjor havde selskabet 1.094 ansatte.

Den danske forretnings salg er samtidig steget med 8,6 procent til godt 1,1 milliarder kroner.

Det udløser ifølge selskabet et justeret resultat før skat og afskrivninger - ‘adjusted EBITDA ‘ - 145 millioner kroner, hvilket svarer til en nedgang på 4,9 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Nedgangen skyldes ifølge Telia ‘pres på service-omsætningen.’

Ujusteret lander Telia Danmark på et rødt driftsresultat med et underskud på 27,5 millioner danske kroner, fremgår det af kvartalsregnskabet, som du finder her.

‘Fortsat udfordringer’

Direktør Morten Bentzen peger på, at der er fremgang på privatkundesiden, men at der kæmpes på det for selskabet vigtige erhvervsmarked.

“Selvom vi i Telia-brandet ser en fremgang på privatkundesiden, ser vi også udfordringer med en fortsat hård konkurrence på erhvervsmarkedet. Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med,” siger han.

Det fremgår af regnskabet, at Telia Danmarks kundebase er skrumpet kraftigt i forhold til niveauet i samme kvartal i fjor.

Antallet af mobilabonnementer er således dykket med 2,6 procent til nu 1,4 millioner.

Samtidig er antallet af fastnet-abonnementer faldet med 10,6 procent til nu 84.000, mens antallet af bredbåndskunder er faldet med 12,4 procent til nu 106.000 og antallet af tv-kunder er faldet med 15,6 procent til nu 27.000.

Alene i det seneste kvartal er antallet af mobil-abonnementer faldet med hele 16.000 styk. Men det er der en forklaring på, lyder det fra Telia.

Stor oprydning

Selskabet er nemlig godt i gang med en større oprydningsplan, som betyder, at ‘“fokus fortsat er på både at nedbringe omkostninger og på at optimere processer med henblik på at forbedre kunde-oplevelsen,” som det hedder i regnskabet.

Det har betydet, at Telia Danmark har lukket en række SIM-kort uden reelle ejere bagved, lyder det fra direktøren.

“Vi er fortsat i gang at rydde op i uhensigtsmæssige processer og systemer, der står i vejen for at give vores kunder de bedste oplevelser, lyder det fra Morten Bentzen.

"I tredje kvartal har vi lukket flere systemer ned, som har betydet et fald i antallet af SIM-kort, men hvor der ikke er reelle kunder bag hvert sim-kort. Det er en proces, der påvirker det samlede antal SIM-kort, der falder med 16.000. Til gengæld kan vi se, at vores privatkunder kvitterer for vores arbejde i form af en øget kundetilfredshed på den såkaldte NPS-score,” siger han.

Ifølge Telia-direktøren tegner fremtiden trods nedgangen lovende.

”Vi driver fortsat en stabil forretning, som er i en god udvikling. Telia Danmark har i det seneste kvartal rundet flere vigtige teknologiske milepæle; vi har gennemført en end-to-end 5G-demo i Danmark, vi har opnået gigabit-hastigheder i vores 4G-net, vi har færdiggjort udrulningen af Danmarks eneste landsdækkende Narrowband IoT-netværk, hvor vi så sent som i sidste uge har lukket op for de første kommercielle kunder. Så vi ser bestemt ind i en spændende fremtid,” meddeler han

Se hele regnskabet fra Telia her.

Læs også:

Nu er det farvel til hele TDC's norske kæmpeforretning - 900 medarbejdere og en million kunder afhændes til Telia i dag

TDC fortsætter med at jorde konkurrenterne i den danske mobilkrig: Så mange nye mobilkunder har selskabet hentet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere