Amerikansk medie afslører: Så let er det at indrykke falske Facebook-annoncer

Facebook fangede det ikke, da et amerikanske medie på vegne af ikke-eksisterende organisationer med fjollede navne indrykkede falske annoncer for samtlige medlemmer af det amerikanske senat.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Anthony Quintano, CC BY 2.0)

Under det amerikanske præsidentvalg i 2016 blev Facebook misbrugt til at sprede falske politiske nyheder, og det betød blandt andet, at Facebooks administrerende direktør Mark Zuckerberg har måtte stå skoleret overfor den amerikanske kongres.

Alligevel kan det amerikanske medie Vice News nu afsløre, at det har haft held til at indrykke falske annoncer for samtlige 100 senatorer i det amerikanske senat uden at Facebok skred ind.

Det sker netop som, at det amerikanske midtvejsvalg i disse dage går ind i sin afgørende fase.

Læs også: Mark Zuckerberg stod skoleret: "Hr. Zuckerberg, ville du være tryg ved at fortælle os, hvilket hotel du boede på i aftes?"

Indrykket med nyt værktøj

Alle annoncerne blev indrykket via Facebooks værktøj ”paid for by”, der blev introduceret netop for at skabe gennemsigtighed og forhindre misbrug i forbindelse med valghandlinger.

For at intrykke annoncerne via det værktøj, skal du ifølge Vice oplyse navnet på organisationen, der indrykker annoncen samt et billede af et kørekort og de sidste fire cifre i personens sygesikringsnummer.

På trods af det blev alle annoncerne godkendt af Facebook, selvom de blev indrykket på vegne af falske organisationer med fjollede navne som “Cookies for Political Transparency” og “Ninja Turtles PAC.”

Facebook erkender fejl

Facebook erkender over for Vice, at virksomheden ikke burde have godkendt annoncerne, men argumenterer samtidig for, at virksomheden er i gang med at tilvejebringe et helt nyt niveau af politisk gennemsigtighed.

Udover Paid for by-værktøjet har Facebook også lanceret et søgbart annonce-arkiv, hvor alle annonce bliver lagret i syv år, hvilket giver både privatpersoner og myndigheder adgang til kontrollere, hvilke politiske annoncer, der bliver indrykket.

Læs også: Nye meningsmålinger er skræmmende læsning for Mark Zuckerberg: Brugernes tillid er helt til rotterne

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S