Frankrig vil finde skattesnydere ved at trawle sociale medier igennem

Grundig gennemgang af sociale medier skal fra 2019 kunne afsløre skattesnydere i Frankrig.

Artikel top billede

Er man skattesnyder, skal man passe på med at prale for meget på de sociale medier - i hvert fald hvis man bor i Frankrig.

Her igangsætter skattemyndighederne nemlig til næste år et pilotprojekt, hvor skattefolk skal gennemtrawle profiler på sociale medier som Facebook og Instagram.

Det vil ske med de enkelte franskmænds skatteoplysninger liggende fremme på skrivebordet.

Ideen er ret enkel: Skattefolkene vil være på udkig efter billeder, oplysninger eller andet, der virker opsigtsvækkende i forhold til den enkelte franskmænds opgivne indtægter.

Den franske økonomiminister, Gerald Darmanin, siger til det franske tv-program Capital, at det for eksempel kan være tilfældet, hvis der på de sociale billeder er mange billeder af en person i en luksusbil, på dyre rejser eller lignende.

Her vil mistanken kunne rejse sig, hvis skattepapirerne viser, at den pågældende slet ikke har økonomi til den slags luksus-produkter.

“Det kan selvfølgelig være, at din fætter eller din kæreste har lånt den [en luksusbil, red] til dig. Men det kan også være, at det ikke er tilfældet,” siger han til tv-programmet.

Frankrig har netop vedtaget en række stramninger af skatteloven, der skal gøre det muligt at bekæmpe skattesnyd - blandt ved mere grundig og systematisk brug af online-data.

Ligeledes sigter loven efter at tvinge dele-økonomiske platforme som Airbnb og Uber til at oplyse finansielle tal til skattemyndighederne om værter og chaufførers indtægter.

I Storbritannien har man med stor succes anvende samme metode i flere år, nemlig med systemet Connect.

De britiske skattemyndigheder anvender Connect til at indsamle, analysere og lagre store mængder data om briternes økonomi, som så kan sammenlignes på kryds og tværs.
Læs også:

Kontroversielt it-system anvendt til at afsløre hvidvask-skandale i Danske Bank

Facebook-rapport: 61 store firmaer fik særlig adgang til at høste brugerdata

Lytter din telefon hemmeligt med på din samtale? Ny forskning er kommet nærmere et svar

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job