Microsoft på vej med fire nye nordiske datacentre: Har fravalgt Danmark som lokation

Microsoft vil i løbet af 2019 opføre fire nye datacentre i Norge. Dermed har den amerikanske it-gigant fravalgt både Danmark og Sverige, der hidtil har været de foretrukne nordiske lande hos de amerikanske it-giganter.

Artikel top billede

(Foto: Stephen Brashear)

Microsoft vil i løbe af 2019 åbne fire datacentre i Norge, der skal drive tjenester som Azure, Office 365 og Dynamics 365.

Det skriver det norske it-medie Digi.no.

Microsofts datacenter-aktiviteter i Norge blev kendt i sommer, da det blev offentliggjort, at den amerikanske it-gigant vil bygge to datacentre i henholdsvis Oslo og Stavanger.

Men Digi.no kan nu fortælle, at Microsoft i alt vil opføre fire nye datacentre i landet.

Læs også: Microsoft vil bygge to helt nye datacentre i Norge

Det norske medie oplyser, at det formodes, at de fire datacentre vi blive fordelt således, at der bliver opført to datacentre i Oslo og to i Stavanger.

Kunderne efterspørger europæiske datacentre

Lena Lundgreen, der er direktør for den offentlige sektor hos Microsoft Norge, fortæller til Digi.no, at Microsofts investeringer i europæiske datacentre i høj grad skyldes, at kunderne efterspørger mulighed for at opbevare data indenfor Europa.

”Det giver kun mening for os at etablere datacentre i Europa, fordi folk bekymrer sig for, hvor deres data bliver lagret. Det vil kun være nødvendigt at lagre dataerne uden for landets grænser i særlige support-situationer, men her vil det kræve, at kunden selv skal trykke knappen og bekræfte at dataerne bliver flyttet,” siger Lena Lundgren ifølge Digi.no.

I Danmark er der i den offentlige sektor også en stigende bekymring for, hvor data bliver lagret, når de blev lagt i ud i skyen.

Senest har Computerworld kunne fortælle, at en jobcenter-løsning fra KMD har opbevaret data i et Microsoft-datacenter i Amsterdam, hvilket strider mod kommunernes aftale med staten, der indeholder et krav om, at denne type data skal opbevares i Danmark.

Læs mere her: Se hele listen: Her er de dybt følsomme persondata, som KMD sender til udlandet i strid med aftale

Første nordiske datacenterregion

Ifølge Digi.no har Microsoft i øjeblikket 54 såkaldte globale datacentreregioner, og Norge bliver Microsofts første datacenter region i Norden.

Det norske medier oplyser, at datacentrene i Oslo og Stavanger kommer til at udgøre hver sin region, der bliver benævnt Norge Vest og Norge Øst.

Danmark har gennem de seneste år haft held til at tiltrække datacenter fra Apple, Google og Facebook, mens Amazon senest har valgt at oprette en svensk datacenter-region.

Lena Lundgren oplyser dog ifølge Digi.no, at Microsoft ser et større potentiale i Norge end Sverige.

”Vi investerer i Norge, fordi Microsoft har en vanvittig tro på, at Norge vil gøre mere for digitaliseringen,” siger hun ifølge det norske medie.

Læs også: Her er Amazons datacenter-planer - og grunden til at Amazon ikke bygger datacentre i Danmark

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Partner Success Manager – Cloud, Security & Software

    Københavnsområdet

    Green Power Denmark

    It-chef med udviklingsfokus

    Københavnsområdet

    Forsvaret

    Cyberspecialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse