Dansk bekymring over EU’s nye ophavsrets-regler: Rammer for bredt og er umulige at håndhæve i praksis

DI er bekymret over EU’s netop vedtagne regler om ophavsret, som er umulig at håndhæve i praksis.

Artikel top billede

Dansk Industri er bekymret over EU’s nye ophavsrets-direktiv, som onsdag blev vedtaget i Europa-Parlamentet.

Det kan du læse mere om her: Konsekvensen af ny EU-aftale onsdag aften: Nu er det (nok) slut med YouTube og Facebook, som vi kender det

Ganske vist erklærer DI sig godt tilfreds med, at ophavsrets-reglerne i EU omsider bliver opdateret til en digital tidsalder, hvor det er nemt og ligetil at kopiere og videredele ophavsretsligt beskyttet materiale.

Men DI er samtidig bekymret over ophavsretsdirektivets bredde.

“Vi er bekymrede for, om direktivet rammer for bredt og pålægger alle typer af digitale platforme – som for eksempel online-dating, crowdfunding og deletjenester - nye krav om at overvåge og fjerne indhold fra brugere, der bryder med de nye ophavsretsregler,” lyder det fra senirchefkonsulent i DI Digital, Søren Cajus.

Han mener, at det havde været bedre, hvis de nye regler alene havde fokuseret ‘på de platforme, der er skabt med henblik på at vise indhold såsom musik, film og nyheder med ophavsret.’

Også de såkaldte snippets - altså den tekst, der skrives i forbindelse med link på søgetjenester og lignende - rejser bekymring i DI Digital.

Direktivet giver nemlig ifølge DI Digital ikke et klart svar på, om disse snippets er undtaget eller ej fra direktivet.

“Ifølge EU-direktivet gælder det individuelle ord og meget korte uddrag, men det er uklart, hvad det betyder i praksis. Vi er bekymrede for, om videndeling via eksempelvis søgetjenester svækkes med de nye regler,” siger Søren Cajus.
DI Digital peger også på, at det i praksis vil være umuligt for eksempelvis Google og Facebook at håndhæve de nye regler.
“Det er i praksis en umulig opgave for platformene fuldstændigt at sikre, at intet ophavsret-beskyttet indhold slipper igennem. Derfor at det vigtigt, at håndhævelsen af de nye regler kommer til at ske på et grundlag, som også praktisk kan håndteres af parterne,” lyder det fra DI Digital.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Banedanmark

    Systemudvikler (frontend)

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Datacentertekniker til PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job