Dansk bekymring over EU’s nye ophavsrets-regler: Rammer for bredt og er umulige at håndhæve i praksis

DI er bekymret over EU’s netop vedtagne regler om ophavsret, som er umulig at håndhæve i praksis.

Artikel top billede

Dansk Industri er bekymret over EU’s nye ophavsrets-direktiv, som onsdag blev vedtaget i Europa-Parlamentet.

Det kan du læse mere om her: Konsekvensen af ny EU-aftale onsdag aften: Nu er det (nok) slut med YouTube og Facebook, som vi kender det

Ganske vist erklærer DI sig godt tilfreds med, at ophavsrets-reglerne i EU omsider bliver opdateret til en digital tidsalder, hvor det er nemt og ligetil at kopiere og videredele ophavsretsligt beskyttet materiale.

Men DI er samtidig bekymret over ophavsretsdirektivets bredde.

“Vi er bekymrede for, om direktivet rammer for bredt og pålægger alle typer af digitale platforme – som for eksempel online-dating, crowdfunding og deletjenester - nye krav om at overvåge og fjerne indhold fra brugere, der bryder med de nye ophavsretsregler,” lyder det fra senirchefkonsulent i DI Digital, Søren Cajus.

Han mener, at det havde været bedre, hvis de nye regler alene havde fokuseret ‘på de platforme, der er skabt med henblik på at vise indhold såsom musik, film og nyheder med ophavsret.’

Også de såkaldte snippets - altså den tekst, der skrives i forbindelse med link på søgetjenester og lignende - rejser bekymring i DI Digital.

Direktivet giver nemlig ifølge DI Digital ikke et klart svar på, om disse snippets er undtaget eller ej fra direktivet.

“Ifølge EU-direktivet gælder det individuelle ord og meget korte uddrag, men det er uklart, hvad det betyder i praksis. Vi er bekymrede for, om videndeling via eksempelvis søgetjenester svækkes med de nye regler,” siger Søren Cajus.
DI Digital peger også på, at det i praksis vil være umuligt for eksempelvis Google og Facebook at håndhæve de nye regler.
“Det er i praksis en umulig opgave for platformene fuldstændigt at sikre, at intet ophavsret-beskyttet indhold slipper igennem. Derfor at det vigtigt, at håndhævelsen af de nye regler kommer til at ske på et grundlag, som også praktisk kan håndteres af parterne,” lyder det fra DI Digital.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Røde Kors

    Data & Digitalisation Officer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Netværksspecialister (flere roller) til opbygning af Forsvaret nye IT-platform

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S