Datatilsynet står med millioner af ikke-brugte lønkroner på grund af ubesatte stillinger: "Er ikke lykkedes med at komme i mål med de nødvendige ansættelser"

Datatilsynet kunne i 2018 uden at bekymre sig have brugt flere millioner kroner mere på løn til de ansatte, end det var tilfældet. Men tilsynet har haft problemer med at få fyldt de ledige stillinger ud.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Datatilsynet brugte i 2018 3,5 millioner kroner mindre end forventet.

Det fremgår af tilsynets netop offentliggjorte årsrapport for 2018, som du finder her.

Her fortæller Datatilsynet, at det såkaldte ‘mindreforbrug’ skyldes, at tilsynet ikke er kommet i mål med at ansætte det ønskede antal medarbejdere.

“Resultatet afspejler navnlig, at Datatilsynet i 2018 af forskellige årsager ikke er lykkedes med at komme i mål med de nødvendige ansættelser i forbindelse med databeskyttelsesforordningen, herunder ansættelser til specialiserede stillinger, ligesom fratrådte medarbejderes stillinger i nogle tilfælde ikke er blevet genbesat eller først genbesat senere,” lyder det fra tilsynet.

I alt brugte Datatilsynet 25,9 millioner kroner på løn i 2018. Tilsynet havde lov til at bruge 27,6 millioner kroner, ligesom tilsynet har modtaget godt en million kroner ekstra i lønrefusion på grund af ‘ekstraordinært mange medarbejdere på barsel i 2018,’ hedder det.

“I forlængelse heraf bemærkes det, at Datatilsynet aktuelt forventer et fuldt lønforbrug i 2019,” lyder det fra tilsynet.

Computerworld kunne for tre uger siden afsløre, at tilsynschef Jesper Vang havde opsagt sin stilling i Datatilsynet.

Det kan du læse mere om her: Højtprofileret tilsynschef i Datatilsynet stopper: Skal være rådgiver på den anden side af bordet.

Datatilsynet opgav fornylig at behandle alle GDPR-sager lige grundigt på grund af overvældende mange sager. Det står nemlig nu klart, at antallet af GDPR-sager, som tilsynet skal behandle, fortsætter med at stige, selv om GDPR blev indført for snart et år siden.

Det kan du læse mere om her: Datatilsynet må opgive at behandle tusindvis af GDPR-anmeldelser lige grundigt: Har kun kapacitet til de mest alvorlige sager

Du finder Datatilsynets årsrapport med beretning her: Datatilsynets årsrapport 2018.

Navnenyt fra it-Danmark

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

Jakob Dirksen

GlobalConnect

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job