Artikel top billede

Minister til IT-Branchens årsmøde 2019: "Vi har tabt første runde til tech-giganterne"

Reportage: 250 deltagere fra IT-Branchens knapt 650 medlemmer havde lagt vejen forbi IT-Branchens årsmøde hvor blandt andet Erhvervsminister Rasmus Jarlov, iværksætterpanel og medlem af regeringens iværksætter Tommy Andersen og professor Stephen Alstrup var på scenen.

Torsdag aften afholdt IT-Branchen sit traditionsrige årsmøde på Børsen i København.

I alt 250 deltagere af IT-Branchens knap 650 medlemmer havde lagt vejen forbi mødet, hvor blandt andet erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), iværksætter og medlem af regeringens iværksætterpanel, Tommy Andersen, og professor Stephen Alstrup var på scenen.

Kompetence- og rekrutteringsproblemerne fylder mest i branchen

Direktør for IT-Branchen, Birgitte Hass, bød velkommen til de 250 fremmødte gæster.

Hass benyttede lejligheden til at understreged, at branchen har et ansvar over for samfundet.

Birgitte Hass henviste desuden til den seneste it-barometer-undersøgelse fra IT-Branchen, hvor især tre områder fylder i branchens bevidsthed.

Den kan du læse mere om her: Manglen på kompetencer er det største problem af alle for den danske it-industri: Næsten halvdelen af virksomhederne må opgive at besætte ledige stillinger

Helt i top er kompetence- og rekrutteringsproblemerne, som plager brancen.

Her understregede Birgitte Hass, at it-branchen har et ansvar for at påvirke politikerne, så der kan sikres de nødvendige penge til it-uddannelserne.

Samtidig nævnte Birgitte Hass, at de nye strammere aftalevilkår for brancen skaber problemer.

Det har ledt til, at 60 procent af virksomhederne i IT-Branchens egen undersøgelse har undladt at byde på et relevant udbud.

Birgitte Hass nævnte desuden, at både branchen og politikere har ansvaret for at nære det gode danske innovationsmiljø, så de små firmaer ikke vokser sig ud af Danmark.

Årsmødet bød også på en opsang fra iværksætter og investor Tommy Andersen, der er medlem af regeringens iværksætterpanel og blandt andet har grundlagt højtalervirksomheden Libratone.

Vi skal passe på, at de succesfulde firmaer ikke flytter ud af landet i jagten på kapital

Tommy Andersen fremhævede også behovet for nemmere adgang til kapital og arbejdskraft – samt en styrkelse af iværksætterkulturen, så succesfulde firmaer ikke flytter ud af landet i jagten på penge og medarbejdere.

Han fremhævede firmaer som Tradeshift, Unity og Zendesk, som alle reelt har forladt Danmark.

Til sammen har de skabt tusindvis af arbejdspladser, men kun nogle 800 af dem er skabt i Danmark.

Også udenlandske medarbejdere blev nævnt – og har været et gennemgående emne på flere møder i IT-Branchen over de sidste par år.

Her lagde Tommy Andersen vægt på, at det bør blive nemmere og hurtigere at få udenlandske medarbejdere til Danmark.

Han nævnte også, at det politiske klima kan gøre det svært - især fordi, som han fremhævede, at den kommende valgkamp ikke nødvendigvis er rar ved de mange nationaliteter, der i dag arbejder for de danske techfirmaer.

Erhvervsminister Rasmus Jarlov gæstede i år årsmødet og fremhævede at it-branchen er unik fordi den både skaber vækst for sig selv og for de virksomheder, som den hjælpe.

Ministeren benyttede lejligheden til at fremhæve regeringens nyligt lancerede plan for kunstig intelligens og digital vækst.

Eurpopa har tabt til de amerikanske it-giganter

Men ministeren nævnte også, at væksten kan være truet, da samtlige virksomheder, som han besøger, for tiden savner arbejdskraft.

Rasmus Jarlov fortalte derfor, at regeringen gerne så mere udenlandsk arbejdskraft i Danmark, men at der for tiden ikke er et flertal i Folketinget for at sænke den beløbsgrænse, som definerer minimumslønnen for vidensarbejdere i Danmark.

Rasmus Jarlov fremhævede i sit oplæg også EU's centrale rolle i det næste slag, der skal udkæmpes med techgiganter som Google og Amazon.

Vi må erkende, sagde ministeren, at vi tabte første omgang til amerikanerne – men, tilføjede han, næste slag skal vi vinde med kunstig intelligens og en ansvarlig dataetik.

Professor og succesfuld iværksætter, Stephen Alstrup, der i dag er CEO for SupWiz, havde på årsmødet en lidt anden opsang.

Han understregede, at han i flere år havde kæmpet for nemmere adgang til kapital, så nu ville han benytte lejligheden til at være Rasmus Modsat – og opfordrede derfor til at sætte fokus på kunderne.

Hans pointe var, at der er gået for meget ”Løvens Hule” over tech-startups, hvor alt for meget handler om at skaffe ny risikovillig kapital.

Men, opfordrede Stephen Alstrup, måske er det på tide at løfte en advarende finger til de unge iværksættere og i stedet opfordre dem til at få kunder og reel omsætning.

På årsmødet blev den traditionsrige IT-Pris også uddelt.

Vinder i år var journalist og radioværk Henrik Føhns. Hvorfor han vandt - og juryens begrundelse - kan du læse meget mere om her.




Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.