Kommunale it-chefer stoler blindt på SKI trods statens overbetaling for it-licenser: "Der skal helt sikkert dykkes nærmere ned i det, hvis det offentlige betaler 20 procent mere end det private. Det vil være rystende"

Tre kommunale it-chefer føler sig overbevist om, at SKI sikrer, at kommunerne ikke overbetaler for it-licenser i forhold til det private erhvervsliv, men it-cheferne kender ikke priserne i den private sektor. Det sker til trods for, at staten anslås at betale en årlig overpris på omkring 150 millioner kroner sammenlignet med det private erhvervsliv.

Artikel top billede

Rådhuset i Herning Kommune.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Indblik i hvorfor tre kommunale it-chefer har tiltro til SKI sikrer kommunerne mod overbetalinger fra software-licenser
  • Læs hvorfor staten betaler 150 millioner kroner om pret mere end det private erhvervsliv for lignende software-licenser
  • Bliv klogere på hvordan de kommunale it-chefer køber software-licenserne gennem KMD
  • Indsigt i kommunernes arbejde med at nedbringe antallet af de dyre licenser
  • Se SKI's svar på, hvordan SKI tilstræber at sikre de bedste priser
1.419
7:15 min
Hvert år betaler den danske stat 150 millioner kroner mere for software-licenser fra selskaber som Oracle, IBM, SAS Institute og SAP end det private marked.

Det har Moderniseringsstyrelsen med innovationsminister, Sophie Løhde (V), i spidsen afsløret på baggrund af en rapport fra Zangenberg Analytics.

Computerworld har talt med tre kommunale it-chefer, om kommunerne også betaler mere end det private marked for lignende it-licenser.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Thales

    AI gør de ondsindede bots både billigere og sværere at stoppe

    Kunstig intelligens har ikke bare givet virksomheder nye muligheder.

    Mibau Stema Danmark A/S

    ERP Analyst at Mibau Stema Group

    Uspecificeret arbejdssted

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Statens IT

    Windows Server specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job