383 millioner hotelgæster blev ramt af Marriott-læk men flere hoteller har samme problem: Mere end to ud tre hoteller lækker dine data

Hoteller verden over deler følsomme personoplysninger med tredjeparter. En ny analyse fra Symantec slår fast, at hele 67 procent af hotellerne i undersøgelsen sender følsomme oplysninger videre.

Artikel top billede

I eftreråret blev det afsløret, at den verdensomspændende hotelkæde Marriott fra 2014 til 2018 var udsat for et massivt hackerangreb, hvor hackerne sikrede sig adgang til følsomme oplysninger på 383 millioner hotelgæster, der har besøgt et Marriott-hotel.

Nu viser det sig, at Marriott langt fra er den eneste hotelkæde med det problem.

Mere end to ud af tre hoteller på verdensplan har lækket gæsters personlige oplysninger til tredjeparter.

Det afslører Symantec i en ny undersøgelse foretaget blandt 1.500 hoteller i 54 lande.

Hotellerne varierer fra tostjernede hoteller til femstjernede hoteller.

Her svarer 67 procent, at der er sket læk af personfølsomme oplysninger fra gæsterne såsom navne, e-mailadresser, pasnumer, telefonnummer, postnummer og kreditkortoplysninger.

Marriott har ikke indgået i Symantecs undersøgelse.

Læs mere om Marriott-datalækket her: Se tallene fra Mariotts kæmpe datalæk her: 383 millioner gæster blev hacket, og mere end fem millioner ukrypterede pasoplysninger er stjålet

Derfor sker databruddende

Ifølge Symantec-undersøgelsen sker databruddene typisk i forbindelse med, at hotellerne sender et bekræftelseslink til gæsten.

Her kan den vedhæftede referencekode blive delt med op imod 30 forskellige underleverandører.

"Det er ingen hemmelighed, at brugernes browsing-vaner overvåges, men i dette tilfælde betyder informationsdelingen, at tredjeparter får adgang til at logge ind på en reservation, tjekke personlige oplysninger og endda annullere reservation," lyder det fra Candid Wueest, der har stået i spidsen for undersøgelsen for Symantec.

Læs også: Yahoo indgår forlig: Her er regningen for 'verdens største databrud'

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S