383 millioner hotelgæster blev ramt af Marriott-læk men flere hoteller har samme problem: Mere end to ud tre hoteller lækker dine data

Hoteller verden over deler følsomme personoplysninger med tredjeparter. En ny analyse fra Symantec slår fast, at hele 67 procent af hotellerne i undersøgelsen sender følsomme oplysninger videre.

Artikel top billede

I eftreråret blev det afsløret, at den verdensomspændende hotelkæde Marriott fra 2014 til 2018 var udsat for et massivt hackerangreb, hvor hackerne sikrede sig adgang til følsomme oplysninger på 383 millioner hotelgæster, der har besøgt et Marriott-hotel.

Nu viser det sig, at Marriott langt fra er den eneste hotelkæde med det problem.

Mere end to ud af tre hoteller på verdensplan har lækket gæsters personlige oplysninger til tredjeparter.

Det afslører Symantec i en ny undersøgelse foretaget blandt 1.500 hoteller i 54 lande.

Hotellerne varierer fra tostjernede hoteller til femstjernede hoteller.

Her svarer 67 procent, at der er sket læk af personfølsomme oplysninger fra gæsterne såsom navne, e-mailadresser, pasnumer, telefonnummer, postnummer og kreditkortoplysninger.

Marriott har ikke indgået i Symantecs undersøgelse.

Læs mere om Marriott-datalækket her: Se tallene fra Mariotts kæmpe datalæk her: 383 millioner gæster blev hacket, og mere end fem millioner ukrypterede pasoplysninger er stjålet

Derfor sker databruddende

Ifølge Symantec-undersøgelsen sker databruddene typisk i forbindelse med, at hotellerne sender et bekræftelseslink til gæsten.

Her kan den vedhæftede referencekode blive delt med op imod 30 forskellige underleverandører.

"Det er ingen hemmelighed, at brugernes browsing-vaner overvåges, men i dette tilfælde betyder informationsdelingen, at tredjeparter får adgang til at logge ind på en reservation, tjekke personlige oplysninger og endda annullere reservation," lyder det fra Candid Wueest, der har stået i spidsen for undersøgelsen for Symantec.

Læs også: Yahoo indgår forlig: Her er regningen for 'verdens største databrud'

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car