383 millioner hotelgæster blev ramt af Marriott-læk men flere hoteller har samme problem: Mere end to ud tre hoteller lækker dine data

Hoteller verden over deler følsomme personoplysninger med tredjeparter. En ny analyse fra Symantec slår fast, at hele 67 procent af hotellerne i undersøgelsen sender følsomme oplysninger videre.

Artikel top billede

I eftreråret blev det afsløret, at den verdensomspændende hotelkæde Marriott fra 2014 til 2018 var udsat for et massivt hackerangreb, hvor hackerne sikrede sig adgang til følsomme oplysninger på 383 millioner hotelgæster, der har besøgt et Marriott-hotel.

Nu viser det sig, at Marriott langt fra er den eneste hotelkæde med det problem.

Mere end to ud af tre hoteller på verdensplan har lækket gæsters personlige oplysninger til tredjeparter.

Det afslører Symantec i en ny undersøgelse foretaget blandt 1.500 hoteller i 54 lande.

Hotellerne varierer fra tostjernede hoteller til femstjernede hoteller.

Her svarer 67 procent, at der er sket læk af personfølsomme oplysninger fra gæsterne såsom navne, e-mailadresser, pasnumer, telefonnummer, postnummer og kreditkortoplysninger.

Marriott har ikke indgået i Symantecs undersøgelse.

Læs mere om Marriott-datalækket her: Se tallene fra Mariotts kæmpe datalæk her: 383 millioner gæster blev hacket, og mere end fem millioner ukrypterede pasoplysninger er stjålet

Derfor sker databruddende

Ifølge Symantec-undersøgelsen sker databruddene typisk i forbindelse med, at hotellerne sender et bekræftelseslink til gæsten.

Her kan den vedhæftede referencekode blive delt med op imod 30 forskellige underleverandører.

"Det er ingen hemmelighed, at brugernes browsing-vaner overvåges, men i dette tilfælde betyder informationsdelingen, at tredjeparter får adgang til at logge ind på en reservation, tjekke personlige oplysninger og endda annullere reservation," lyder det fra Candid Wueest, der har stået i spidsen for undersøgelsen for Symantec.

Læs også: Yahoo indgår forlig: Her er regningen for 'verdens største databrud'

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Kingston Technology

    Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

    Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly