It-giganters danske datacentre kan bremse den grønne omstilling

Opførelsen af flere nye datacentre i Danmark udgør en kæmpe udfordring for den grønne omstilling, lyder det i en ny rapport fra Klimarådet. Datacenter Industrien køber ikke præmissen.

Artikel top billede

Apples datacenter i Viborg.

Apple, Facebook og Google bygger alle datacentre rundt omkring i Danmark, men opførelsen af de mange datacentre, der medfører et massivt elforbrug, bliver en kæmpe udfordring for den grønne omstilling i Danmark.

Det slår Klimarådet fast i en ny rapport.

"Datacentrene udgør en massiv udfordring for det danske energisystem og for vores grønne omstilling. Hvis vi ikke er påpasselige, risikerer vi, at datacentrenes strøm kommer fra kulkraftværker herhjemme eller i udlandet. Derfor har Klimarådet fokus på dette område. Klimarådets analyse viser, at som udviklingen tegner nu, vil datacentrene belaste samfundet med en årlig udgift, der i 2030 når i omegnen af 400 millioner kroner," lyder det fra Peter Møllgaard, formand for Klimarådet i forbindelse med rapporten.

Det er allerede blevet vurderet, at de mange datacentre til sammen vil stå for næsten en femtedel af Danmarks strømforbrug i 2030.

Det kan du læse mere om her: Ny rapport: Datacentre vil suge en femtedel af Danmarks strømforbrug i 2030

55 procent af Danmarks energiforbrug skal komme fra vedvarende energi i 2030

Et enigt Folketing vedtog med energiaftalen fra sommeren 2018, at 55 procent af Danmarks energiforbrug skal komme fra vedvarende energikilder i 2030.

Det kan eksempelvis være vindenergi, solenergi og vandkraft.

Med opførelsen af de planlagte datacentre vil energiforbruget stige, og derfor er der brug for øge produktionen af de grønne energiformer.

De kommende datacentre vil kræve opførelsen af to nye havvindmølleparker, lyder vurderingen fra Klimarådet.

Læs også: Sådan skal kunder fra hele verden lokkes til danske datacentre: Henvendelserne fra franske, tyske og italienske selskaber er eksploderet på seks måneder

Brancheorganisation kritiserer konklusioner fra rapport

Brancheorganisationen for de danske datacentre, Datacenter Industrien, køber dog ikke de pointer, som Klimarådet er nået frem til.

Her mener man, at Klimarådet har set bort fra en lang række positive effekter af datcentrenes indtog i Danmark.

"Som Klimarådet selv skriver, er der stor usikkerhed forbundet med vurderingen. Og samtidig anfører Klimarådet, at datacentrene kan bidrage til at gøre den grønne omstilling billigere for statskassen ved at bidrage til privat investering i endnu mere vedvarende energi. Og det er præcis den udvikling, der i virkeligheden er i fuld gang," lyder det i en meddelelse fra Henrik Hansen, direktør i Datacenter Industrien, der fortsætter:

"Og det er en bagvendt logik, at datacentre skulle 'stjæle grøn strøm'. Det svarer til at beskylde elbiler for det samme, men de skulle jo netop gerne aftage en masse grøn strøm i fremtiden. Datacentre er en del af løsningen og ikke et problem for den grønne omstilling. De er med til at lægge solid bund under de kæmpestore investeringer i vedvarende energi."

Læs også: Digiplex skal bygge flere datacentre i Danmark: Disse områder kigger selskabet på

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Edora

    Dansk cloud flyttes hen, hvor den grønne strøm produceres

    I stedet for at belaste elnettet med store datacentre vil Edora placere datacentre i energiparkerne.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S