Telenor har tabt 28.000 mobilkunder i Danmark på et år - men indtjeningen vokser

Telenor har tabt 28.000 danske mobilkunder i løbet af det seneste år. Selskabet anfører selv ‘mindre synlighed’ som grunden.

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Telenors danske forretning har i løbet af det seneste år mistet 28.000 mobilkunder til konkurrenterne. Så meget er det samlede antal af mobilabonnenter nemlig faldet for selskabet i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte regnskab for første kvartal.

Selv peger Telenor på blandt andet et lavere antal nytegninger af abonnementer samt nedgang i antallet af mobil-bredbånds-kunder som årsag til nedgangen.

Hertil kommer, at Telenor løbende siger farvel til et antal statslige mobilkunder som følge af, at selskabet i november 2017 tabte den store ordre som hovedleverandør til staten til TDC.

Det kan du læse mere om her: Telenor tabte 80.000 kunder til TDC i kæmpeordre: Vil nu have TDC’s priser undersøgt

Overordnet peger selskabet på, at nedgangen skyldes faldende synlighed i markedet.

“Vi har haft snuden så solidt plantet i sporet på at skabe bedre kundeoplevelser, at vi nok ikke i tilstrækkelig grad har prioriteret at være synlige i markedet og have fokus på at hente nye kunder hjem,” siger Telenors danske topchef, Jesper Hansen.

Ifølge ham er det ikke en tilgang, der holder i længden på det stærkt konkurrenceprægede danske telemarked.

“Det går ikke i det meget kompetitive danske marked, hvor kundebasen ikke kun afhænger af evnen til at fastholde kunderne, men i særdeleshed af evnen til konstant at tiltrække nye kunder. Vi har derfor skærpet vores fokus internt på at vinde i markedet hver dag, samtidig med at vi har skruet lidt op for synligheden,” siger han.

Telenors danske forretning kom ud af kvartalet med en omsætning på 1,2 milliarder kroner, hvilket er på samme niveau som samme kvartal i fjor.

Til gengæld steg indtjeningen før skat og afskrivninger (EBITDA) med 13 procent til 261 millioner kroner.

Det skyldes ifølge Telenor omkostningsforbedringer, i det Telenor har skruet ned for medarbejderstaben og et ‘generelt lavere omkostningsniveau.’

Dette skyldes blandt andet indførslen af ret omfattende automatiserings-processer og udviklingen af forskellige former for selvbetjeningsløsninger til kunderne.

"Vi har været rigtig gode til at trimme og effektivisere vores forretning og formår til stadighed at reducere vores driftsomkostninger gennem øget automatisering og digitale selvbetjeningsmuligheder. Senest har vi lanceret et helt nyt butikskoncept – Telenor Hybrid – med øget selvbetjening, hvor vi tager det bedste fra online salg og kombinerer det med fordelene ved at handle i vores butikker," lyder det fra Jesper Hansen.

Du finder hele Telenors kvartalsregnskab her.

Læs også:

Telenor og Eniig går sammen i fiberaftale: Kommer til at dække 300.000 danske adresser

Telenor Danmark følger sin plan: Har tabt 28.000 kunder - men skovler penge ind efter massive effektiviseringer

Telenor har tabt 127.000 mobilkunder i Danmark på et år - men lander bedste resultat i årevis

Derfor har Telia reduceret dansk medarbejderstab betydeligt: Her er fremtidsudsigterne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S