Nu har Hydro fået regningen for det gigantiske hackerangreb - bliver dyrere end forventet

Hackerangrebet mod Norsk Hydro har vist at få store økonomiske konsekvenser for den norske industrigigant.

Artikel top billede

Den norske industrigigant Norsk Hydro har nu offentliggjort prisen for det gigantiske hackerangreb, som selskabet blev ramt af i forrige måned, og og regningen bliver væsentligt større end forventet.

For i en selskabsmeddelelse oplyser Norsk Hydro nu, at selskabet samlet set forventer, at omkostningerne forbundet med hackerangrebet i første kvartal løber op i mellem 400 og 450 millioner norske kroner.

Det svarer med den aktuelle kurs til mellem 300 og 350 millioner danske kroner, og dermed er den samlede regningen steget med op mod 100 millioner kroner siden marts, hvor Norsk Hydro meddelte, at man forventede at regningen vil lande på mellem 230 og 270 millioner danske kroner.

De høje omkostninger skyldes især, at selskabet har måtte skrue ned for produktionsapparatet over store dele af verden.

I Danmark, hvor Norsk Hydro har 800 ansatte i afdelinger i både Slagelse og Tønder, var det eksempelvis nødvendigt at lukke produktionen ned i et helt døgn og hjemsende alle produktionsmedarbejderne.

Læs også: Dansk Hydro-direktør efter hacker-angreb: "Vi løber rundt med USB-stik fra computer til computer for at flytte informationer rundt i forsyningskæden

”Cyberangrebet, der ramte os den 19. marts, har påvirket hele den globale organisation, og det er især afdelingen Extruded Solutions, som har været hårdest ramt af både driftsproblemer og økonomiske tab,” siger Svein Richard Brandtzæg ifølge selskabsmeddelelsen.

Udskyder kvartalsregnskaber

Norsk Hydro skulle have offentliggjort sit regnskab for første kvartal af 2019, men 12. april meddelte selskabet, at regnskabet først vil blive offentliggjort 5. juni.

I meddelelsen oplyser Norsk Hydro ligeledes, at Svein Richard Brandtzæg fratræder som koncernchef 8. maj. Han vil blive afløst af Hilde Merete Aasheim.

Læs også: Jan 'the dinosaur' blev den store helt efter Norsk Hydros gigantiske hackerangreb - selv om han er stærkt skeptisk over for teknologi

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S