Salg af iPhone styrtdykker: Men Apple ser ud til at finde nye veje

Seneste kvartalsregnskab fra Apple viser, at tech-giganten finder nye veje til indtjeningen, mens iPhone-salget svigter.

Artikel top billede

Apples nyeste kvartalsregnskab er grum læsning for selskabets smartphone-afdeling, som må indkassere et minus på 17 procent i omsætning i forhold til samme periode sidste år.

Det svarer til en omsætning på 31 milliarder dollar, svarende til godt 206 milliarder kroner.

Det er en anelse mere, end hvad analytikere havde forudsagt efter et svært år med patentsager, handelskrig og nedjusteringer i produktionen i et mættet smartphone-marked, skriver Bloomberg.

Mac-salget har også været i modvind med fem procent lavere omsætning i forhold til sidste år.

Anderledes ser det ud med Apples salg af iPads samt selskabets wearable-, home- og tilbehørsafdeling, som leverer vækstrater på henholdsvis 22 og 30 procent.

Fortsætter de takter, vil de to afdelinger hver stå for en større omsætning end Mac-forretningen.

Et vigtigt nøgletal i Apples-regnskab var væksten i selskabets serviceafdeling, som spås til at blive en af tech-gigantens helt store vækstakser.

Denne forretning stod for en omsætning på 11,45 milliarder dollar – en ny rekord for afdelingen svarende til en vækst på 25 procent.

Samlet set svarer det til en omsætning på 54,77 milliarder dollar for regnskabsperioden. Det er et fald på fem procent i forhold til samme periode sidste år.

Læs også: Apple og Qualcomm indgår forlig i kæmpestrid: Apple føjer sig og indvilger i at betale - nu er vejen banet for 5G-iPhone

Børsmarkederne belønner Apple

Overordnet set leverer tech-giganten dog et regnskab, som mere end tilfredsstiller børsmarkedet, der kvitterer ved at give aktiekursen et løft på næsten fem procent.

Selskabet oplyser, at næste målsætning bliver en omsætning på mellem 52,5 og 54,5 milliarder dollar, hvor der tidligere blevet peget på 52,2 milliarder dollar. Det svarer til knap 350 milliarder kroner.

Dermed bryder Apple med 21 måneders nedtur for selskabet, hvor selskabet i en periode havde mistet over 40 procent af sin værdi.

Apples margener har dog ikke været synderligt berørt med udsigt til en margin på mellem 37 og 38 procent i næste regnskab.

Se også: Her er Apples længe ventede streaming-satsning: Apple TV+ og Channels

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil