Væsentligt øget lagringsplads og en ny registreringsservice af domænenavne skal lokke nye kunder især i form af små virksomheder til søge- og portaltjenesten Yahoos hostingtjenester.
Yahoo har droppet sin enterprise-division for webhosting og har i stedet øget fokus på de små og mellemstore virksomheder, som der er omkring 23 millioner af alene i USA.
Ifølge Yahoo er mere end ti millioner af dem ikke repræsenteret på internettet.
? Det er vores mål at sikre små virksomheder kommer online, siger Rich Riley, vicedirektør for Yahoo i Sunnyvale, Californien.
Det er på den baggrund, at Yahoo nu skærper kampen mod sine mange amerikanske konkurrenter på området, som blandt andet tæller de fremstormende hostingselskaber Go Daddy Software og tyske 1&1 Internet.
Domæneparkeringsservice
For godt 60 kroner om året tilbyder den nye tjeneste Yahoo Domains brugere at registrere en web-adresse og videresende mail og anden webtraffik til dette domænenavn.
Udover denne domæneparkeringsservice giver Yahoo sine eksisterende Web Hosting-produkter et drej på attraktionsskruen. Eksempelvis omfatter starterpakken til knap 75 kroner om måneden nu plads til to gigabyte på hjemmesiden, to gigabyte lagringsplads til e-post og mulighed for at sende op til 25 gigabyte data om måneden.
Tidligere gav starterpakken kun 50 megabyte domæneplads, fire megabyte lagringsplads til e-post og 20 gigabyte datatrafik.
Kunder, der kun har brug for e-post, kan hoppe på Yahoos tilbud om et domænenavn og en e-postboks for et par hundrede kroner om året.
Koncentrerer sig om USA
I øjeblikket koncentrerer Yahoo sig om det amerikanske marked med de nye tilbud, men går løs på resten af verden til næste år.
? Sandsynligvis går vi først efter de lande, hvor Yahoo har størst succes, det vil sige South Korea, Japan, Taiwan og adskillige europæiske lande, siger Rich Riley.
Det vides ikke, om Danmark er blandt disse europæiske lande.