Europæiske statskasser tjener milliarder på 5G auktioner: Teledirektør kalder det "katastrofalt"

Lande som Tyskland og Danmark har tjent milliarder af kroner til statskassen for salg af 5G frekvenserne. Den tyske direktør for Vodafone kalder det "katastrofalt"

Artikel top billede

(Foto: Computerworld.dk)

I Tyskland har man tjent knap 49 milliarder kroner, mens Danmark kunne indkassere 2,2 milliarder kroner på 5G auktionerne.

Pengene kommer fra teleselskaberne, der har betalt for at få plads på det nye mobilnet, og kommer ifølge selskaberne selv til at betyde mindre investeringer i 5G nettet.

Det skriver Berlingske.

Læs også: Det vælter frem med nye 5G-telefoner - men ifølge TDC risikerer danskerne at skulle vente til næste år med deres 5G-debut

Den tyske direktør for britiske Vodafone, Hannes Ametsreiter, kalder det for "katastrofalt," at prisen for at være med til at udbygge netværket er så høj.

"Jeg er meget ked af, hvor lang tid processen har taget, og af den pris, som vi som bydere må betale," siger han ifølge avisen til Westdeutsche Allgemeine Zeitung.

TDC: Det er uhensigtsmæssigt

Herhjemme har TDC haft den største udgift i 5G auktionerne. Selskabet betalte i alt 1,6 milliarder kroner til den danske statskasse for at sikre sig 14 af de 20 5G-frekvensblokke.

Læs også: Her er milliardprisen: Så meget betaler TDC for 5G-frekvensblokke

Til sammenligning betalte TDC kun 628 millioner kroner i 2012 for fem 4G-frekvensblokke.

TDC's finansdirektør har tidligere over for Computerworld forklaret, at han mener det er "uhensigtsmæssigt, at selskaberne skal aflevere en meget stor del af investeringsbudgettet."

"Jeg er sådan set enig i det, som Dansk Erhverv siger. Vi og de andre operatører er i samme båd her. Pengene går fra et andet sted. Enten skal pengene tages fra kunderne i form af højere priser, eller også skal de tages fra netværksinvesteringerne. Det er statens trade-off," fortalte Lasse Pilgaard til Computerworld i forbindelse med auktionen tidligere på året.

Læs hele historien her: Ny TDC-finansdirektør om 5G-pris på 1,6 milliarder: "Enten skal pengene tages fra kunderne i form af højere priser, eller også skal de tages fra netværksinvesteringerne"

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job