KMD forbereder europæisk ekspansion: Disse lande har selskabet i sigtekornet

KMD løfter nu sløret for, hvilke kriterier selskabet arbejder med, når selskabet går ind på nye europæiske markeder.

Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

KMD skal hjælpe det japanske moderselskab NED med at ekspandere i Europa, og selskabet har især sigtekornet rettet mod lande, der skal igennem samme digitaliseringsrejse som Danmark har været igennem de seneste år.

Det fortæller Søren Henriksen, der netop er blevet udnævnt som direktør for strategi, teknologi og kommunikation hos KMD, i et interview med it-mediet It-watch.

"Det skal være lande med en model og en digitaliseringsrejse, der ligner den, vi har været på i Danmark. Det er der, vores kernekompetence er, fordi vi har leveret digitalisering til Danmark i over 40 år," siger han til mediet.

Søren Henriksen får i sin nye stilling ansvaret for at eksekvere den europæiske ekspansion, og han fortæller til It-watch, at han er i fuld gang med at sammensætte sit team.

Læs også: KMD-top forklarer: Her er slagplanen for NEC’s opkøb af KMD

Vil opkøbe saas-virksomheder

Japanske NEC opkøbte KMD mellem jul og nytår, og hos det japanske moderselskab er det planen at gøre KMD til omdrejningspunktet for selskabets softwareforretning.

Iet interview med Computerworld har KMD’s topchef Eva Berneke og selskabets nye bestyrelsesformand Masakazu Yamashina forklaret, at NEC hidtil ikke har stået særligt stærkt på det skandinaviske marked.

Derfor er det planen, at KMD som led i ekspansionen vil opkøbe en række nye selskaber i både Danmark og resten Europa, og det er især soft-as-a-service-forretninger, der har selskabets interese, lyder det fra Eva Berneke.

"Vi kigger først og fremmest på software-selskaber med en solid abonnementsbaseret forretningsmodel. Vi kigger både i Danmark og ude i Europa. Vi kigger på små selskaber, men også større selskaber, der vil bringe os ind på nye forretningsområder i eksempelvis den finansielle sektor eller inden for health care," sagde Eva Berneke til Computerworld.

Læs også: KMD vil købe flere danske og europæiske selskaber: Disse selskaber kigger virksomheden på

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S