Coca Cola-chef skal sælge Nokia til de unge

Verdens største mobilfirma, finske Nokia, opruster og henter forstærkninger hos Coca Cola. Nokia har udpeget Coca Cola-direktøren Keith Pardy til at holde mærket oven vande og til at dæmme op for faldende salgstal og faldende teen-appeal.

Brusen er gået af Nokia på det seneste, og derfor har det finske verdensfirma hentet en ny mand ind fra Coca-Cola, skriver Financial Times.

Ny chef for brand management bliver Keith Pardy, der er læskedrikgigantens vicedirektør for globale 'ikke-cola' brands. Han har været hos Coca-Cola i 17 år og stået i spidsen for mærker som Fanta, Sprite og Powerade.

For at bremse den faldende markedsandel har Nokia for nyligt inddelt sit marked og sine produkter i seks kategorier, for eksempel "billig", "mode" og "eksklusiv".

Det sker, fordi det har været svært for Nokia at markedsføre den meget brede produktlinje.

Keith Pardy vil være stationeret i London, og ikke i Finland som sin finske forgænger. Det tolkes som et tegn på oprustning og en større internationalisering af Nokias ledelse.

Nokia skal være cool igen

Nokia, der er verdens største producent af mobiltelefoner, vil sandsynligvis også være nødt til at indlede samarbejder med operatører.

Det har Nokia været uvillig til tidligere, fordi man frygtede at svække værdien af mærket.

Nokia har siden foråret oplevet nedgang i salget og en støt faldende aktiekurs. Analytikere peger blandt andet på Nokias tøven med at introducere muslingeskal-telefoner. Mens stort set alle andre producenter kom på banen, har Nokia holdt fast i den kendte og prøvede type.

Andre mener, at mærket har fået for meget succes og derved mistet noget af sin coolhed. Især teenagesegmentet er simpelthen mættet af Nokias traditionelle telefoner. Med Keith Pardy bag roret håber Nokia at få bedre fat hos trendsætterne i den stærkt eftertragtede gruppe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere