Coca Cola-chef skal sælge Nokia til de unge

Verdens største mobilfirma, finske Nokia, opruster og henter forstærkninger hos Coca Cola. Nokia har udpeget Coca Cola-direktøren Keith Pardy til at holde mærket oven vande og til at dæmme op for faldende salgstal og faldende teen-appeal.

Brusen er gået af Nokia på det seneste, og derfor har det finske verdensfirma hentet en ny mand ind fra Coca-Cola, skriver Financial Times.

Ny chef for brand management bliver Keith Pardy, der er læskedrikgigantens vicedirektør for globale 'ikke-cola' brands. Han har været hos Coca-Cola i 17 år og stået i spidsen for mærker som Fanta, Sprite og Powerade.

For at bremse den faldende markedsandel har Nokia for nyligt inddelt sit marked og sine produkter i seks kategorier, for eksempel "billig", "mode" og "eksklusiv".

Det sker, fordi det har været svært for Nokia at markedsføre den meget brede produktlinje.

Keith Pardy vil være stationeret i London, og ikke i Finland som sin finske forgænger. Det tolkes som et tegn på oprustning og en større internationalisering af Nokias ledelse.

Nokia skal være cool igen

Nokia, der er verdens største producent af mobiltelefoner, vil sandsynligvis også være nødt til at indlede samarbejder med operatører.

Det har Nokia været uvillig til tidligere, fordi man frygtede at svække værdien af mærket.

Nokia har siden foråret oplevet nedgang i salget og en støt faldende aktiekurs. Analytikere peger blandt andet på Nokias tøven med at introducere muslingeskal-telefoner. Mens stort set alle andre producenter kom på banen, har Nokia holdt fast i den kendte og prøvede type.

Andre mener, at mærket har fået for meget succes og derved mistet noget af sin coolhed. Især teenagesegmentet er simpelthen mættet af Nokias traditionelle telefoner. Med Keith Pardy bag roret håber Nokia at få bedre fat hos trendsætterne i den stærkt eftertragtede gruppe.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car