Amazon stormer frem på musikmarkedet: Haler kraftigt ind på både Spotify og Apple

Med en vækst på 70 procent haler Amazons musiktjenester kraftigt ind på Spotify og Apple Music. En ekspert kalder Amazon for en dark horse på streamingmarkedet.

Artikel top billede

Amazons musikstreamingtjenester vokser i øjeblikket hurtigere end rivalerne Spotify og Apple Music.

Det skriver den engelske finansavis Financial Times.

Amazon tilbyder i dag to forskellige musikstreamingtjenester - Prime Music og Amazon Music Unlimited.

Førstnævnte er inkluderet i prisen på Amazons Prime-tjeneste, men den indeholder til gengæld betydeligt færre sange end Amazon Music Unlimited.

Læs også: Spotify rammer 100 millioner betalende brugere som den første musikstreamingtjeneste i verden

Vokser med 70 procent

Ifølge Financial Times er det især Amazon Music Unlimited service, der har vokseværk.

I løbet af det seneste år er tjenesten således vokset med 70 procent, og samlet set har Amazons musiktjenester nu mere end 32 millioner brugere.

Der er dog stadig lang vej op til Spotify, der er verdens største musikstreamingtjeneste med 100 millioner brugere og en årlig brugervækst på 25 procent.

Apple Music er den næststørste streamingtjeneste og har lige knap halvt så mange brugere som Spotify.

Læs også:Apple Music overhaler Spotify på nøglemarked: Flere betaler for tjenesten

Er en dark horse

Ifølge Mark Mulligan, der er analytiker hos firmaet Midia Research, har Amazon kunne drage fordel af, at Spotify og Apple Music har fået al opmærksomheden.

“Amazon er en dark horse. Tjenesterne fra Amazon får ikke så meget opmærksomhed, men de har været ekstremt effektivt,” siger han til Financial Times.

En stor del af Amazons succes på musikmarkedet kan sandsynligvis tilskrives en anden Amazon-succes. Nemlig selskabets Echo-højttalere, der er udstyret med den digitale assistant Alexa, som gør det muligt for brugerne at afspille musik via stemmestyring.

Her tilbyder Amazon en pakkeløsning, der betyder, at det for medlemmer af Amazons Prime-service og selskabets Echo-kunder er særligt attraktivt at vælge Amazons musiktjeneste.

For normalt koster Amazon Music Unlimited 10 dollar om måneden, hvilket er samme pris som Spotify og Apple Music. Mens Prime-medlemmer kan få adgang for tjenesten for otte dollar, mens folk kan slippe for blot fire dollar, hvis de udelukkende bruger tjenesten med en Echo-højttaler.

Læs også: Vestager vil kigge Apple i sømmene efter Spotify-klage

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S