Trump inviterer tech-giganter til Det Hvide Hus for at diskutere Huawei-forbud

Den amerikanske præsident Donald Trumps økonomiske rådgiver, Larry Kudlow, har indkaldt flere store, amerikanske tech-virksomheder for at diskutere forbudet mod kinesiske Huawei.

Artikel top billede

Chipgiganterne Intel og Qualcomm er sammen med Google blevet indkaldt til et møde hos den amerikanske præsident, hvor de blandt andet skal tale om USA's forbud mod Huawei.

Mødet er blevet indkaldt af Donald Trumps økonomiske rådgiver og officielt skal parterne diskutere økonomiske problemstillinger, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Donald Trump kom i maj måned med et forbud for amerikanske virksomheder mod at bruge Huaweis-udstyr og sælge til den kinesiske virksomhed.

Læs også: Trump indfører totalforbud mod Huawei: Må ikke længere anvende vitale amerikanske teknologier

Det har skabt problemer for flere af de store amerikanske virksomheder, der i dag samarbejder med Huawei, og Trump har senere sagt, at udvalgte virksomheder kan forsætte samarbejdet. Det er dog fortsat uklart, hvad det konkret betyder.

Forbuddet mod Huawei er forventet, “at blive nævnt, men det er ikke årsagen til, hvorfor de er indkaldt til møde,” lyder det fra en annonym kilde til Reuters.

Førende telekommunikationsselskab

Amerikanerne har længe givet udtryk for, at man frygter det kinesiske selskab bliver brugt af regeringen til at spionere i udlandet.

Det kan du læse mere om her: Spionage-anklager mod Huawei bunder i en stor magt-kamp med Kina om data: Hvem skal have retten til at overvåge og spionere mod dig?

Huawei har i dag stort set ingen tilstedeværelse på det amerikanske marked.

Alligevel er det kinesiske selskab den største televirksomhed i verden.

Efter flere advarsler fra amerikanerne er Huawei dog blevet fravalgt af flere europæiske lande til at stå for infrastrukturen til det kommende 5G-netværk.

Event: Cyber Security Festival 2026

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job