Situationen er 'katastrofal': Danske e-handelsbutikker slår alarm - vil have minister til at skride ind inden 14. september

14. september står til at blive ‘en skæbnedag’ for de danske webbutikker, som frygter det værste efter et forløb, som butikkerne kalder for ‘katastrofalt.’

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

De danske webbutikker er i alarmberedskab og frygter det værste efter skæringsdatoen 14. september.

Her træder et nyt EU-regelsæt om mere sikre net-betalinger nemlig i kraft.

Det nye regelsæt hedder SCA - Strong Customer Authentication - og det er en del af det nye PSD2-direktiv, som har været længe undervejs.

SCA skal sikre sikker identifikation af de kunder, der handler i butikkerne.

Men de danske webbutikkerne er i tvivl om kravene, selv om reglerne står til at træde i kraft om nogle uger.

“Problemet er, at de nye EU-krav om sikker identifikation af kunderne har været og fortsat er svære at forstå. Faktisk har de været så dårligt beskrevne, at den europæiske bankmyndighed – EBA - stadig arbejder med at forklare lovteksten, og der er kun tre uger til SCA officielt træder i kraft,” lyder det fra Foreningen af Danske Internethandlende, FDIH, i et opråb, som du finder her.

FDIH mener, at usikkerheden om de nye regler har gjort, at banker og andre ikke har haft mulighed for at udvikle de til regelsættet nødvendige it-systemer.

Ifølge FDIH fastholder det danske Finanstilsynet, at reglerne træder i kraft 14. september.

Vil have overgangsfase på halvandet år

Nu kræver organisationen, at der omgående indføres en overgangsfase for de danske webbutikker på 18 måneder, så de får tid til at indrette sig efter de nye regler.

“Vi er enige i målet om sikrere netbetalinger, men EU og EBA har leveret en gang lovsjusk, som betyder, at netbutikkerne risikerer at blive straffet for ikke at overholde regler, de slet ikke kan overholde. Det er helt på månen,” meddeler formanden for FDIH, Niels Ralund.

Han kalder forløbet for ‘katastrofalt.’

”Min bøn til erhvervsminister Simon Kollerup er klar: Red os fra dette lovsjusk, som heller ikke bliver administreret ens i EU. Der er ingen grund til at være europæisk duks, når det gør livet hårdt for danske virksomheder. Pres EU til en fælles overgangsperiode, så alle lande håndterer betalinger på lige vilkår og i samme takt og giv aktører tid til at forstå og implementere reglerne,” siger Niels Ralund.

Læs også:

Nu eksploderer bombe under det danske betalingsmarked: Slagsmål mellem banker, start-ups og internetgiganter kommer kunderne til gavn

Indsigt: Dette kommer EU's digitale bombe under bankverdenen til at betyde for dig

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil