Google vinder skæbnedom ved EU-ret: ’Retten til at blive glemt’ gælder ikke globalt

Søgegiganten får medhold i principiel sag ved den europæiske højesteret.

Artikel top billede

(Foto: Foto: ‘Court of Justice of the European Union’;.)

Søgegiganten kommer sejrrigt ud af en principiel dom ved den europæiske højesteret.

I en sag rejst af det franske datatilsyn, CNIL, kunne rettens dom diktere, hvordan Googles søgealgoritmer skal fungere på globalt plan, når det gælder retten til at blive glemt på internettet.

Retten, kendt som ’right to be forgotten’, giver EU-borgere ret til at få Google til at frasortere forældede eller falske oplysninger fra selskabets søgeresultater.

Denne ret blev stadfæstet i EU-retten i 2014, men fortolkningnen af hvorvidt retten skulle gælde søgeresultater udenfor EU’s grænser blev afvist af Google.

Googles standpunkt får i dag medhold af EU’s domstol, som giver søgegiganten hjemmel til at afvise retten til at blive glemt udenfor EU, skriver Bloomberg.

Dommen er bindende og kan ikke appelleres.

For Google er afgørelsen principiel, for det forlød, at ’det er selve internettets fremtid, der på spil’, som mediet skriver.

Ifølge rettens afgørelse bliver det alene op til Google at vurdere, hvorvidt en sidevisning skal bestå af hensyn til offentlighedens interesse opvejet mod individets ret til at blive glemt.

Her skal Google afveje hensyn mellem ’graden og naturen af en forseelse (der ønskes glemt, red.)’, ’involveringen af en offentlig person nu og tidligere’ samt ’konsekvenserne ved at henvise til en side med informationerne’, lyder det i afgørelsen.

Siden 2014 har Google behandlet over 800.000 anmodninger om at få fjernet sidehenvisninger til over 3,3 millioner hjemmesider.

Læs også: Snart skæbnedag for Google ved EU-domstol: Internettets fremtid er på spil

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S