Snart skæbnedag for Google ved EU-domstol: Internettets fremtid er på spil

En skælsættende dom denne uge vil kunne lave væsentligt om på, hvordan søgemaskinen fungerer globalt.

Artikel top billede

Søgegiganten og den europæiske domstol tørner sammen denne uge, hvor en afgørelse fra domstolen fremover kan diktere, hvordan søgemaskinen skal fungere på globalt plan.

Tirsdag 24. september bliver det afgjort, hvorvidt en tidligere kendelse kendt som ’retten til at blive glemt’, skal gælde udenfor EU’s grænser. Denne dom har siden 2014 betydet at EU-borgere kan kræve af søgiganten at links til personlige oplysninger kan fjernes fra søgeresultaterne.

Det skriver Bloomberg.

Sagen er bragt for retten af det franske datatilsyn, CNIL, som mener, at retten til at blive glemt på nettet skal gælde globalt. Samtidig vil organisationen få domstolen til at vurdere hvilke links der kan forblive af hensyn til offentlighedens interesse.

For Google, er det selve internettets fremtid der på spil, skriver mediet.

Google leverer i forvejen andre søgeresultater indenfor EU på grund af afgørelsen fra 2014. Google får støtte fra pressefrihedsgrupperinger, som er bekymrede for, at en global ret til at blive fjernet gør det muligt for autoritative regimer af censurere internettet.

Læs også: Google anker Vestagers kæmpebøde: Vil ikke betale milliard-bøde for AdSense

EU-domstolen vil med sin afgørelse vurdere hvordan en anmodning skal behandles: Hvorvidt en sidehenvisning skal fjernes i enkelte lande, i hele EU eller globalt. Samtidig skal der udstykkes retningslinjer for lokaliserede tjenester som 'google.fr' og det globale 'google.com' domæne.

Domstolen skal samtidig tage stilling til, hvorvidt Google kan nægte at fjerne et link af hensyn til offentlighedens interesse.

Siden 2014 har Google behandlet over 800.000 anmodninger om at få fjernet sidehenvisninger til over 3,3 millioner hjemmesider.

Se også: Google kommer til at betale 1,3 milliarder kroner i forlig om lovovertrædelser på YouTube

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S