Samsung investerer 11 milliarder dollar: På vej med splinternye QD-skærme

Samsung vil over de kommende år investere 11 milliarder dollar på produktion af vilde QD-skærme.

Artikel top billede

Samsung vil over de kommende fem år investere 11 milliarder dollar - 76 milliarder kroner - i udvikling og produktion af den næste generation af flintrende skarpe skærme.

De såkaldte QD-skærme - ‘quantum dot’ - skal produceres på helt nye produktionslinier, som Samsung nu skal til at opsætte på selskabets enorme fabrik i sydkoreanske Chungcheong-provins.

Produktionen går for alvor i gang i 2021, hvor fabrikken vil begynde at levere de første 65-tommer QD-skærme.

Det er planen, at Samsung over de kommende år vil ombygge de produktionslinier, der i dag anvendes til LCD-produktion, til QD-produktion.

Selskabet meddeler desuden, at alle udviklingsafdelinger, der i dag arbejder med at udvikle teknologier til LCD, over de kommende år skal omskoles til alene at fokusere på QD.

Flere amerikanske tech-medier spekulerer i, at Samsung meget vel vil bygge skærme af en kombination af QD og OLED-teknologi, altså QD-OLED.

Udviklingen af denne teknologi er fortsat i gang, men ventes klar, når Samsungs produktions-faciliteter nærmer sig den tid, hvor samlebåndene kan tændes.

De opskruede investeringsplaner er et direkte resultat af, at Samsungs vækst-rater på smartphone-markedet er begyndt at stagnere.

Og samtidig bliver selskabet udfordret på markedet for AMOLED-skærme til smartphone-markedet, som Samsung ellers har domineret kraftigt som stor-leverandør til Apple, Samsung og Huawei.

Samtidig buldrer kinesiske selskaber i dag frem på markedet for LCD-skærme.

Læs også:

En skærmrevolution er på vej: Her er alt du bør vide om fremtidens mini-LED og micro-LED-skærme

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S