Blockbuster-topchef sagde nej til at købe Netflix for 50 millioner dollar - troede det var en joke

Tilbage i 2000 fik Blockbuster tilbuddet om at købe Netflix for 50 millioner dollars. Topchefen for Blockbuster antog dengang, at tilbuddet var en joke og afslog, fremgår det af en ny bog.

Artikel top billede

For 19 år siden var den tidligere topchef i Blockbuster, John Antioco, til et skæbnesvangert møde med Netflix-grundlæggerne Marc Randolph og Reed Hastings.

Her tilbød grundlæggerne af Netflix, at Blockbuster kunne købe selskabet for 50 millioner dollars, hvilket svarer til omkring 300 millioner kroner.

Det skriver mediet Inc.

Men på daværende tidspunkt i 2000, var Blockbuster-topchefen ikke i stand til at tage tilbuddet seriøst, da Netflix var en langt mindre spiller end Blockbuster, der havde 9000 butikker fordelt over hele verden.

Han så det som en joke og takkede pænt nej.

Det beretter Marc Randolph i sin nye bog "That Will Never Work," hvor han beskriver mødet, der fandt sted i Blockbusters hovedkvarter i Dallas, Texas.

Læs også: TDC køber Blockbuster-brandet: Har store planer

Netflix, der blev grundlagt i 1997, begyndte stille og roligt at vokse, og Blockbuster begyndte at skrumpe.

I 2010 måtte Blockbuster indgive konkursbegæring, og i 2014 lukkede den sidste butik, der var ejet af selskabet.

Netflix er i dag over en billion kroner værd, hvilket får tilbuddet fra 2000 på de 50 millioner dollar til at blegne.

I dag findes kun en enkelt Blockbuster-franchise i Oregon, USA, der slår sig op på at give en nostalgisk oplevelse med fortidslevn som VHS-bånd.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S