Artikel top billede

Blockbuster-topchef sagde nej til at købe Netflix for 50 millioner dollar - troede det var en joke

Tilbage i 2000 fik Blockbuster tilbuddet om at købe Netflix for 50 millioner dollars. Topchefen for Blockbuster antog dengang, at tilbuddet var en joke og afslog, fremgår det af en ny bog.

For 19 år siden var den tidligere topchef i Blockbuster, John Antioco, til et skæbnesvangert møde med Netflix-grundlæggerne Marc Randolph og Reed Hastings.

Her tilbød grundlæggerne af Netflix, at Blockbuster kunne købe selskabet for 50 millioner dollars, hvilket svarer til omkring 300 millioner kroner.

Det skriver mediet Inc.

Men på daværende tidspunkt i 2000, var Blockbuster-topchefen ikke i stand til at tage tilbuddet seriøst, da Netflix var en langt mindre spiller end Blockbuster, der havde 9000 butikker fordelt over hele verden.

Han så det som en joke og takkede pænt nej.

Det beretter Marc Randolph i sin nye bog "That Will Never Work," hvor han beskriver mødet, der fandt sted i Blockbusters hovedkvarter i Dallas, Texas.

Læs også: TDC køber Blockbuster-brandet: Har store planer

Netflix, der blev grundlagt i 1997, begyndte stille og roligt at vokse, og Blockbuster begyndte at skrumpe.

I 2010 måtte Blockbuster indgive konkursbegæring, og i 2014 lukkede den sidste butik, der var ejet af selskabet.

Netflix er i dag over en billion kroner værd, hvilket får tilbuddet fra 2000 på de 50 millioner dollar til at blegne.

I dag findes kun en enkelt Blockbuster-franchise i Oregon, USA, der slår sig op på at give en nostalgisk oplevelse med fortidslevn som VHS-bånd.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2023

På SAP Excellence Day 2023 får du det fulde overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

13. april 2023 | Læs mere


Digitale forretningsprocesser 2023

Virksomhedens digitale processer er fuldkommen afgørende for, hvor hurtigt du kan transformere forretningen, udvikle nye forretningsmuligheder skabe overblik og rapportere effektivt, hurtigt og retvisende. Samtidig er de digitale processer – i tæt samspil med dine systemløsninger – afgørende for samarbejdet med partnere og leverandører – og for den oplevelse og værdiskabelse, du tilbyder ansatte og kunder. Herunder for ambitionerne om at skabe og tilpasse de muligheder, der karakteriserer en moderne arbejdsplads.

18. april 2023 | Læs mere


Digital bæredygtighed - den grønne transformation er over os

Kom med, når vi i giver et overblik over, hvordan nogle af de mest innovative it-selskaber går til bæredygtighed som forretningsområde - og hvorfor de har valgt at sætte ind på netop bæredygtighed som område. Du får også indblik i, hvordan innovative virksomheder udvikler teknologier direkte rettet mod øget bæredygtighed - og inspiration til, hvordan du selv kan komme videre med bæredygtigheden og blive en del af det spirende kæmpemarked for bæredygtighed - en af verdens for tiden tungeste dagsordener.

25. april 2023 | Læs mere