Disse lande står bag de fleste anmodninger om fjernelse af indhold på internettet

Hvilke stater er mest aktive, når det kommer til at støvsuge internettet for indhold, som man mener skal censureres væk? Det har en analysevirksomhed set nærmere på. Her er svaret.

I 2009 begyndte Google at føre regnskab med domstole og statslige organers anmodninger om at få fjernet indhold fra søgegiganten.

Kort tid efter begyndte Twitter, Facebook, Microsoft og Wikimedia at følge Googles eksempel.

Nu har analysehuset Comparitech indsamlet al den data for at finde ud af hvilke stater, der egentlig står bag de fleste anmodninger.

I toppen af listen finder vi Indien og Rusland, der har stået for langt de fleste anmodninger om at få fjernet indhold fra internettet.

Ud af omkring 390.000 anmodninger, stod Indien og Rusland begge for omkring 77.000. Det svarer til omkring 40 procent af alle anmodningerne.

Herefter følger Tyrkiet med 63.000 anmodninger, mens Frankrig og Mexico med knap 50.000 og 25.000 runder top fem af.

Man skulle måske tro, at Kina ville være at finde i toppen af listen, men vi skal faktisk helt ned på 13. plads, før Kina med lidt over 4.000 anmodninger kommer ind.

Det er der dog en god grund til. For flere af internettjenesterne bliver simpelthen bare blokeret i Kina.

"Kina gider ofte ikke at gå gennem indholdsudbydere og deres interne rapporteringsmekanismer for at censurere indhold. Det blokerer simpelthen hele websteder og apps direkte, og tvinger internetudbydere til at forhindre adgang på regeringens vegne. Kina har forbudt alle de websteder, vi har brugt i denne sammenligning, bortset fra nogle af Microsofts tjenester, så der kræves få censuranmodninger," skriver Comparitech. Her resultaterne for hver af techselskaberne
Ranglisten ser helt anderledes ud, når man isoleret ser nærmere på, anmodningerne til Google, Facebook, Microsoft, Twitter og Wikimedia.

Det land, der ifølge datasættet har sendt flest anmodninger afsted til Google, er med længder Rusland, der står for over 50 procent.

Af de russiske anmodninger omhandler over halvdelen af dem Youtube.

Forsøg på at få fjernet indhold fra Facebook er hovedsageligt kommet fra Indien. Ifølge undersøgelsen har 90 procent af alle de anmodninger, der har været sendt fra Indien, haft Facebook som modtager. Det udgør cirka en tredjedel af alle anmodninger til Facebook, der også har fået en god sjat fra Frankrig, Mexico og Tyrkiet.

Læs også: PET er på trapperne med helt nyt censur-filter, der skal blokere for terror-hjemmesider

Hos Microsoft, hvor der 'kun' er data på omkring 5.373 anmodninger, er det Kina, der leder an. Omkring 70 procent af anmodningerne om at få fjernet indhold hos Microsoft stammer fra Kina.

Med førstepladsen i Twitter-kategorien er det Tyrkiet, der har stået for 55 procent af alle anmodninger til Twitter om at få fjernet indhold.

Wikimedia, organisationen bag Wikipedia, har primært fået henvendelser fra USA, der står for 27 procent af de samlede anmodninger, der lyder på 2.942. Comparitech bemærker samtidig, at 'ukendte lande' har stået bag tæt på lige så mange anmodninger som USA.

Comparitech skriver desuden, at det bemærkelsesværdige ved anmodningerne til Wikimedia er, at de stort set aldrig bliver efterlevet.

Du kan også selv slå dig løs i flere detaljer fra undersøgelsen her.

Læs også: Google forlod Kina under vilde protester: Nu vil søgegiganten tilbage på det kinesiske marked med censureret søgemaskine



Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Her skal du passe på: Rapport fra cyberkrigens frontlinje
I 2020 blev cyberangreb hyppigere og stadig mere alvorlige, og i CrowdStrike Services Cyber Front Lines Report 2020 har du læse, hvor udfordringerne er størst. Rapporten dokumenterer blandt andet, at 63 pct. af alle angreb var økonomisk motiverede – og at hovedparten af angriberne benytter ransomware. Samtidigt bliver de afkrævede beløb større og større, og de kriminelle truer nu ikke kun med at slette data. Stadig oftere sker det, at de cyberkriminelle aktivt analyserer data og undersøger, om der kan sættes trumf på truslen ved true med at lække eller sælge følsomme informationer.