Få indblik i Facebook-forretningen i ny 'transparency report': Har lukket 5,4 milliarder brugerprofiler siden nytår

Facebook har siden nytår sendt 5,4 milliarder brugerkonti til de evige jagtmarker, viser selskabets nye 'transparency report.' Her fremlægger Facebook også detaljer om håndteringen af indhold præget af nøgenhed, børne-porno, hate speech, narkotika, spam, terrorist-propaganda, vold og selvmord. Se den her.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Facebook har siden nytår slettet 5,4 milliarder brugerkonti, som Facebook har vurderet er blevet anvendt til det, der kaldes for ‘misinformation og manipulation.’

Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte nye transparency report, som du finder her.

Mange af de pågældende falske konti bliver oprettet af robotter.

De mange konti-sletninger skyldes ikke mindst, at Facebook med ny teknologi er blevet langt bedre til at opdage og blokere de falske konti.

Facebook betegner dem som ‘fake, abusive accounts,” og der er tale om konti, der oprettes under dække af at tilhøre en person, som dog ikke eksisterer i virkeligheden.

Ifølge Facebook-rapporten udgør de falske konti omkring fem procent af alle aktive Facebook-konti.

Selskabet vurderer, at det hver eneste dag ‘forhindrer millioner af forsøg på at skabe fake accounts.’

“Vi fanger langt de fleste få minutter efter, at de bliver registrerede og bliver en del af vores MAU (‘monthly active user’-optælling, red]

Facebooks transparency-report indeholder desuden detaljerede beskrivelser af Facebooks håndtering af indholds-elementer som nøgenhed, børne-porno, hate speech, narkotika, spam, terrorist-propaganda, vold og selvmord.

Du finder hele rapporten her.

Læs også:

Facebook introducerer ansigtsgenkendelse i Danmark: Garanterer at informationer ikke bliver delt med tredjepart

Tag med inden for: Så vild er Facebooks nye datacenter i Odense til 6,5 milliarder kroner

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S