MobilePay stod for næsten halvdelen af netbetalingerne på black friday: Så vildt gik det for sig

Der var gang i internethandlen på black friday, som slog tidligere rekorder. Af alle netbetalingerne stod MobilePay for næsten halvdelen.

Artikel top billede

(Foto: Fona)

Mobiltelefonerne var rødglødende, da black friday skyllede ind over Danmark forleden.

Betalingstjenesten MobilePay stod for et mindre end tæt på halvdelen af alle netbetalinger.

Det er meldingen fra FDIH, der nu kan melde, at der fredag blev brugt mindst 750 millioner kroner på nettet.

"Black Friday er uden tvivl e-handlens største handelsdag nogensinde," lyder det fra direktør hos Foreningen for Dansk Internethandel Niels Ralund i en meddelelse.

Omsætningen er ifølge FDIH steget med 50 til 60 procent sammenlignet med 2018.

Mange af de penge røg igennem Mobilepay.

Mere præcist tog betalingsappen sig af 376 millioner kroner på Black Friday og hele 925 millioner kroner fra mandag til mandag.

Læs også: Nu begynder danskerne at betale med mobilen i butikkerne: Både Apple Pay og MobilePay vokser i Danmark

Ingen tegn på overforbrug

Trods det store millionforbrug black friday har der dog ikke været tale om et overforbrug, mener direktøren hos FIDH.

"Det har været en fest for netbutikkerne og forbrugerne. Der er dog ikke tale om overforbrug. Meldingerne fra butikkerne er, at kunderne har søgt efter varer og besøgt flere sites uden at købe i dagene op til Black Friday. De gik derefter målrettet efter de varer, da tilbuddene åbnede sidst på torsdagen og selvfølgelig fredag," lyder det Niels Ralund, der fortsætter:

"Vi ved, at e-handel er domineret af planlagte køb frem for impulskøb, og det mønster gentog sig på Black Friday. Kunderne har altså udskudt de køb, de ville gøre alligevel, og så har de samlet dem på Black Friday, hvor de sparer penge. Der er nok nogle, der er lokket til et ekstra køb, men det meste er planlagt."

Læs også: MobilePay indfører nyt gebyr

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil