MobilePay stod for næsten halvdelen af netbetalingerne på black friday: Så vildt gik det for sig

Der var gang i internethandlen på black friday, som slog tidligere rekorder. Af alle netbetalingerne stod MobilePay for næsten halvdelen.

Artikel top billede

(Foto: Fona)

Mobiltelefonerne var rødglødende, da black friday skyllede ind over Danmark forleden.

Betalingstjenesten MobilePay stod for et mindre end tæt på halvdelen af alle netbetalinger.

Det er meldingen fra FDIH, der nu kan melde, at der fredag blev brugt mindst 750 millioner kroner på nettet.

"Black Friday er uden tvivl e-handlens største handelsdag nogensinde," lyder det fra direktør hos Foreningen for Dansk Internethandel Niels Ralund i en meddelelse.

Omsætningen er ifølge FDIH steget med 50 til 60 procent sammenlignet med 2018.

Mange af de penge røg igennem Mobilepay.

Mere præcist tog betalingsappen sig af 376 millioner kroner på Black Friday og hele 925 millioner kroner fra mandag til mandag.

Læs også: Nu begynder danskerne at betale med mobilen i butikkerne: Både Apple Pay og MobilePay vokser i Danmark

Ingen tegn på overforbrug

Trods det store millionforbrug black friday har der dog ikke været tale om et overforbrug, mener direktøren hos FIDH.

"Det har været en fest for netbutikkerne og forbrugerne. Der er dog ikke tale om overforbrug. Meldingerne fra butikkerne er, at kunderne har søgt efter varer og besøgt flere sites uden at købe i dagene op til Black Friday. De gik derefter målrettet efter de varer, da tilbuddene åbnede sidst på torsdagen og selvfølgelig fredag," lyder det Niels Ralund, der fortsætter:

"Vi ved, at e-handel er domineret af planlagte køb frem for impulskøb, og det mønster gentog sig på Black Friday. Kunderne har altså udskudt de køb, de ville gøre alligevel, og så har de samlet dem på Black Friday, hvor de sparer penge. Der er nok nogle, der er lokket til et ekstra køb, men det meste er planlagt."

Læs også: MobilePay indfører nyt gebyr

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Et fremtidssikret netværk: Skalering til morgendagens behov

    Digital infrastruktur er grundlaget for næsten alle aspekter af erhvervslivet og den daglige personlige tilværelse.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job