Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Analytiker: Priskrig kan tvinge Netflix til at vise reklamer

Øget konkurrence kan presse Netflix til at tilbyde billigere abonnementer, der er delvist finansieret med reklamer, mener en analytiker.

I dag er Netflix og de fleste andre streamingtjenester fri for irriterende reklame-spots.

Men den tid kan snart være forbi, hvis den amerikanske streamingigant følger anbefalingen fra Wall Street-analytikeren Laura Martin fra investeringsbanken Needham.

Det skriver Bloomberg.

Ifølge Laura Martin kan Netflix blive tvunget til at tilbyde et billigere abonnement, hvis selskabet vil holde trit med blandt andet Disney og Apple, som for nylig har lanceret streamingtjenester, der er billigere end Netflix.

Men hvis Netflix både skal tilbyde et billigere abonnement og fastholde sin nuværende indtjening, vil det dog ifølge analytikerens vurdering kræve, at den billigere abonnementspris bliver suppleret af reklameindtægter.

Læs også: Netflix klar til at tage kampen op mod fremadstormende streaming-rivaler: "Ingen har samme variation, diversitet og kvalitet som os"

Kan tabe fire millioner abonnenter

Vælger Netflix ikke at indføre et billigere reklamefinansieret abonnement, vil det ifølge Needhams vurdering føre til, at selskabet mister fire millioner amerikanske abonnementer.

”Netflix har konsekvent afvist, at selskabet vil indføre reklamer, men vi vurderer, at det vil føre til et fald i amerikanske abonnenter,” skriver analytikeren.

Selvom Netflix har afvist ideen om reklamer, har selskabet dog sidste år eksperimenteret med at vise såkaldte personlige anbefalinger for udvalgte brugere.

Har eksperimenteret med personlige anbefalinger

De personlige anbefalinger var en slags reklamer for selskabets eget indhold, som eksempelvis vist blev vist mellem to afsnit af en tv-serier.

”Vi tester, om visning af anbefalinger mellem episoder i en serie vil hjælpe medlemmerne med at opdage indhold hurtigere. Det er vigtigt at understrege, at medlemmer har mulighed for hurtigt at springe over anbefalingen, hvis de ikke er interesserede,” sagde en talsperson dengang til CNN.

Læs også: Nej, Netflix dræbte ikke Blockbuster. Her er historien om Blockbusters spektakulære fald fra tinderne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2023

På SAP Excellence Day 2023 får du det fulde overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

13. april 2023 | Læs mere


Digitale forretningsprocesser 2023

Virksomhedens digitale processer er fuldkommen afgørende for, hvor hurtigt du kan transformere forretningen, udvikle nye forretningsmuligheder skabe overblik og rapportere effektivt, hurtigt og retvisende. Samtidig er de digitale processer – i tæt samspil med dine systemløsninger – afgørende for samarbejdet med partnere og leverandører – og for den oplevelse og værdiskabelse, du tilbyder ansatte og kunder. Herunder for ambitionerne om at skabe og tilpasse de muligheder, der karakteriserer en moderne arbejdsplads.

18. april 2023 | Læs mere


Digital bæredygtighed - den grønne transformation er over os

Kom med, når vi i giver et overblik over, hvordan nogle af de mest innovative it-selskaber går til bæredygtighed som forretningsområde - og hvorfor de har valgt at sætte ind på netop bæredygtighed som område. Du får også indblik i, hvordan innovative virksomheder udvikler teknologier direkte rettet mod øget bæredygtighed - og inspiration til, hvordan du selv kan komme videre med bæredygtigheden og blive en del af det spirende kæmpemarked for bæredygtighed - en af verdens for tiden tungeste dagsordener.

25. april 2023 | Læs mere