Analytiker: Priskrig kan tvinge Netflix til at vise reklamer

Øget konkurrence kan presse Netflix til at tilbyde billigere abonnementer, der er delvist finansieret med reklamer, mener en analytiker.

Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

I dag er Netflix og de fleste andre streamingtjenester fri for irriterende reklame-spots.

Men den tid kan snart være forbi, hvis den amerikanske streamingigant følger anbefalingen fra Wall Street-analytikeren Laura Martin fra investeringsbanken Needham.

Det skriver Bloomberg.

Ifølge Laura Martin kan Netflix blive tvunget til at tilbyde et billigere abonnement, hvis selskabet vil holde trit med blandt andet Disney og Apple, som for nylig har lanceret streamingtjenester, der er billigere end Netflix.

Men hvis Netflix både skal tilbyde et billigere abonnement og fastholde sin nuværende indtjening, vil det dog ifølge analytikerens vurdering kræve, at den billigere abonnementspris bliver suppleret af reklameindtægter.

Læs også: Netflix klar til at tage kampen op mod fremadstormende streaming-rivaler: "Ingen har samme variation, diversitet og kvalitet som os"

Kan tabe fire millioner abonnenter

Vælger Netflix ikke at indføre et billigere reklamefinansieret abonnement, vil det ifølge Needhams vurdering føre til, at selskabet mister fire millioner amerikanske abonnementer.

”Netflix har konsekvent afvist, at selskabet vil indføre reklamer, men vi vurderer, at det vil føre til et fald i amerikanske abonnenter,” skriver analytikeren.

Selvom Netflix har afvist ideen om reklamer, har selskabet dog sidste år eksperimenteret med at vise såkaldte personlige anbefalinger for udvalgte brugere.

Har eksperimenteret med personlige anbefalinger

De personlige anbefalinger var en slags reklamer for selskabets eget indhold, som eksempelvis vist blev vist mellem to afsnit af en tv-serier.

”Vi tester, om visning af anbefalinger mellem episoder i en serie vil hjælpe medlemmerne med at opdage indhold hurtigere. Det er vigtigt at understrege, at medlemmer har mulighed for hurtigt at springe over anbefalingen, hvis de ikke er interesserede,” sagde en talsperson dengang til CNN.

Læs også: Nej, Netflix dræbte ikke Blockbuster. Her er historien om Blockbusters spektakulære fald fra tinderne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS