Analytiker: Priskrig kan tvinge Netflix til at vise reklamer

Øget konkurrence kan presse Netflix til at tilbyde billigere abonnementer, der er delvist finansieret med reklamer, mener en analytiker.

Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

I dag er Netflix og de fleste andre streamingtjenester fri for irriterende reklame-spots.

Men den tid kan snart være forbi, hvis den amerikanske streamingigant følger anbefalingen fra Wall Street-analytikeren Laura Martin fra investeringsbanken Needham.

Det skriver Bloomberg.

Ifølge Laura Martin kan Netflix blive tvunget til at tilbyde et billigere abonnement, hvis selskabet vil holde trit med blandt andet Disney og Apple, som for nylig har lanceret streamingtjenester, der er billigere end Netflix.

Men hvis Netflix både skal tilbyde et billigere abonnement og fastholde sin nuværende indtjening, vil det dog ifølge analytikerens vurdering kræve, at den billigere abonnementspris bliver suppleret af reklameindtægter.

Læs også: Netflix klar til at tage kampen op mod fremadstormende streaming-rivaler: "Ingen har samme variation, diversitet og kvalitet som os"

Kan tabe fire millioner abonnenter

Vælger Netflix ikke at indføre et billigere reklamefinansieret abonnement, vil det ifølge Needhams vurdering føre til, at selskabet mister fire millioner amerikanske abonnementer.

”Netflix har konsekvent afvist, at selskabet vil indføre reklamer, men vi vurderer, at det vil føre til et fald i amerikanske abonnenter,” skriver analytikeren.

Selvom Netflix har afvist ideen om reklamer, har selskabet dog sidste år eksperimenteret med at vise såkaldte personlige anbefalinger for udvalgte brugere.

Har eksperimenteret med personlige anbefalinger

De personlige anbefalinger var en slags reklamer for selskabets eget indhold, som eksempelvis vist blev vist mellem to afsnit af en tv-serier.

”Vi tester, om visning af anbefalinger mellem episoder i en serie vil hjælpe medlemmerne med at opdage indhold hurtigere. Det er vigtigt at understrege, at medlemmer har mulighed for hurtigt at springe over anbefalingen, hvis de ikke er interesserede,” sagde en talsperson dengang til CNN.

Læs også: Nej, Netflix dræbte ikke Blockbuster. Her er historien om Blockbusters spektakulære fald fra tinderne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Økonomistyrelsen

Product Owner til RejsUd

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job