9 ud af 10 virksomheder har planer om at bruge kunstig intelligens - og det kan føre til fyringer

It-ledere planlægger i stor stil at tage konstig intelligens i brug, lyder det i en ny, stor undersøgelse, hvor det også fremgår, at knap en tredjedel af de adspurgte forudsiger, at brugen af kunstig intelligens vil føre til fyringer.

90 procent af verdens it-ledere har planer om at implementere kunstig intelligens.

Det fremgår af en ny, international undersøgelse, som det svenske ERP-hus IFS har offentliggjort.

Undersøgelsen er foretaget blandt 600 ledere på tværs af brancher i de nordiske lande samt Tyskland, England, Frankrig, USA og Australien.

Ifølge IFS er det især inden for industriel automatisering, at kunstig intelligens er populært. Her er det intet mindre end 44,6 procent af respondenterne, som har planer om at iværksætte projekter baseret på kunstig intelligens. På de følgende pladser kommer CRM, lagerstyring og logistik.

En tredjedel forudsiger fyringer
Undersøgelsen viser desuden, at 60,6 procent af de adspurgte it-ledere forventer at brugen af kunstig intelligens vil føre til effektivitetsforbedringer hos medarbejderne.

For en knap en tredjedel af de adspurgte vurderes det, at effektivitetsforbedringer vil være så markante, at det vil føre til fyringer i deres branche.

I undersøgelsen bliver de medvirkende ligeledes spurgt om, hvordan man kan undgå at kunstig intelligens fører til fyringer.

Her svarer 56 procent, at det er samfundets ansvar at sikre, at arbejdsstyrken får styrket deres kompetencer, så de kan bruge AI til at skabe nye job. Mens 23 procent mener, at markedet vil skabe nye job til dem og 15 procent foreslår, at arbejdsugen reduceres til 30 timer.

Læs også: Berømt robot-ekspert: Sådan undgår du at miste dit job til et it-system eller en robot




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.