Accenture sætter ind mod kaos i lønsystem

To måneders lønkaos i Københavns Kommune skal stoppes, og it-leverandøren Accenture vil derfor præsentere en handlingsplan i næste uge. Flere tusinde kommunalt ansatte har fået enten for lidt eller for meget udbetalt, og det har været nødvendigt at gennemgå omtrent to tusinde lønsedler manuelt.

Konsulenthuset Accenture er nu gået i dialog med Københavns Kommunes økonomiforvaltning om at få løst de knuder i kommunens lønsystem, der for anden måned i træk har været skyld i forkerte lønudbetalinger.

Selskabet skriver i en pressemeddelelse, at det på mandag vil præsentere en handlingsplan for, hvordan det vil komme problemerne til livs.

Handlingsplanen kommer, efter at flere tusinde ansatte for anden måned i træk har måttet se langt efter en korrekt lønseddel fra Københavns Kommune.

Uregelmæssighederne har betydet, at en del fik for meget, mens andre fik for lidt i lønningsposen. Andre fik slet ikke penge udbetalt, og for eksempel har ingen af kommunens 620 brandmænd fået udbetalt korrekt løn.

Truer med sagsanlæg
Denne gang er tålmodigheden ved at være opbrugt hos mange af de ramte ansatte. Forbundet af Offentlige Ansatte truer med sagsanlæg, hvis der ikke snart kommer styr på sagerne.

Accentures nye plan vil først og fremmest dreje sig om mere mandskab, både fra konsulenthuset selv og fra underleverandøren Oracle.

På trods af den nye handlingsplan kan Accenture ikke garantere en fejlfri lønkørsel i oktober, og selskabet stræber med egne ord efter 'et markant reduceret antal fejl i sammenligning med lønkørslen i august'.

Forventede fejl

Da sidste måneds fejl blev konstateret, lød det både fra kommunen og fra Accenture, at fejlene var beklagelige, men også forventelige.

Systemet er omfattende, og der vil altid være mindre bump på vejen, når der skal implementeres et system i den størrelsesorden, lød det fra begge parter.

Accenture har satset meget hårdt på det kommunale område, og aftalen om lønsystemet med Københavns Kommune var firmaets første. Med aftalen overtog selskabet omkring 100 medarbejdere fra kommunens lønafdeling.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse