Kinesisk smartphone-kæmpe sætter fuld fokus på AI: Klar til at investere 50 milliarder kroner

Den fremadstormende kinesiske smartphone-kæmpe Xiaomi vil over de kommende fem år investere 50 milliarder kroner på at udvikle løsninger inden for AI og 5G.

Artikel top billede

Den fremadstormende kinesiske smartphone-producent Xiaomi har afsat 50 milliarder kroner til over de kommende fem år for alvor at lægge tryk på udviklingen af løsninger inden for AI og 5G.

Det meddeler selskabets topchef, Lei Jun.

Xiaomi meddelte i fjor, at selskabet havde afsat 10 milliarder kroner til udvikling på området, som Xiaomi kalder for ‘AIoT.’

Men nu forøges beløbet altså betydeligt.

“Vi er nødt til at ændre de fortsatte fordele, som vi har i AIoT og intelligente systemer til absolut sejr inden for intelligente systemer og fuldstændigt cementere vores førende position i den intelligente æra,” lyder det (frit oversat) fra topchefen i meddelelse.

Xiaomi planlægger at lancere mere end 10 5G-smartphones alene i 2020. Selskabet vokser kraftigt for tiden og betragtes som en af hovedudfordrerne til Huawei, der er Kinas ubetinget største smartphone-producent.

Xiaomi er for tiden verdens fjerdestørste smartphone-producent efter Samsung (1), Huawei (2) og Apple (3). På femtepladsen finder vi kinesiske Oppo.

Læs også:

Vildest med kameraet: Nu lander den første smartphone med 108 megapixels i Europa

Stort skifte i Apples produktionsplaner: Vil fremstille sine nyeste iPhones i Indien

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job