Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: ITB-direktør: Vestagers digitale plan går i den rigtige retning / Simcorp gennemfører succesfuldt it-projekt hos bank / Københavns Kommune vil hjælpe småbørnsfamilier med sunde digtiale vaner

Morgen-briefing: ITB-direktør: Vestagers digitale plan går i den rigtige retning. Bosch søsætter nye etiske AI-retningslinjer. Simcorp gennemfører succesfuldt it-projekt hos bank. Deutsche Telekom leverer over forventning. Danske Elearningforce ansætter ny regional direktør. Deutsche Telekom leverer over forventning. Københavns Kommune vil hjælpe småbørnsfamilier med sunde digitale vaner.

Godmorgen og velkommen til torsdagens morgen-briefing.

Hermed følger dagens nyhedsoverblik.

Vi begynder med Margrethe Vestager, der i går præsenterede EU-Kommissionens strategi for kunstig intelligens, en fælles europæisk datastrategi og en overordnet plan for, hvordan EU skal forberede sig på den digitale fremtid.

ITB-direktør: Vestagers digitale plan går i den rigtige retning

EU's ledende næstformand Margrethe Vestager fremlagde i gør blandt andet, hvordan alle løsninger i fremtiden, der bruger kunstig intelligens, skal leve op til fire regler, der skal sikre ansvarlig brug af teknologien.

Vestagers ambitioner får rosende ord med på vejen fra IT-Branchens direktør, Natasha Friis Saxberg.

I en mail til Computerworld skriver hun, at EU med strategien tager førertrøjen på ansvarlig AI og tager kampen om teknologikapløbet op mod USA og Kina.

Der skal dog fart på, for investeringerne i AI udenfor EU er større og mindre regulerede, mener hun.

"Det er den rigtige retning. Men vi skal i den grad have løbeskoene på, for vi er i EU seriøst bagud," lyder det fra hende.

"Vi når kun i mål med Vestagers ambitioner, hvis der samtidigt sættes handling bag ordene og investeres massivt. En større del af EU-budgettet skal dedikeres til det digitale og der skal naturligvis investeres i forskning og kompetencer, men også massivt i at skabe en europæisk efterspørgsel efter de mere etiske løsninger," fortsætter Natasha Friis Saxberg.

Du kan læse mere om Vestagers plan her: Her er Vestagers fire nye regler for brug af kunstig intelligens: Langer ud efter ansigtsgenkendelse

Bosch søsætter nye etiske AI-retningslinjer

Den tyske hårde hvidevaregigant Bosch forstår at time sine nyheder.

Selskabet er nemlig allerede klar med et sæt nye bidende etiske regler for brugen af kunstig intelligens i sine intelligente produkter.

Det skriver Bosch i en meddelelse til Computerworld.

De etiske AI-retningslinjer hos Bosch er baseret på et princip om, at mennesker skal have kontrollen over alle AI-baserede beslutninger, lyder det.

"Kunstig intelligens skal være til gavn for mennesker. Vores etiske regelsæt for AI giver vores medarbejdere en klar ramme for udviklingen af intelligente produkter. Vi vil gerne have, at folk har tillid til vores AI-produkter," udtaler Boschs CEO, Volkmar Denner.

Det er Boschs mål, at ethvert Bosch-produkt enten indeholder AI eller er blevet udviklet eller produceret ved hjælp af AI inden 2025. Til at nå det mål har selskabet planer om at uddanne 20.000 af sine medarbejdere i brugen af AI i løbet af de næste to år.

Simcorp gennemfører succesfuldt it-projekt hos bank

Simcorp har netop gennemført en implementering af selskabets Dimension-produkt hos Belfius Bank, der er ejet af den belgiske stat.

Det skriver Simcorp i en pressemeddelelse, og kalder implementeringen for succesfuld og en vigtig milepæl for banken.

Belfius valgte Dimension blandt andet på baggrund af dets automatiseringsteknologi og mange funktioner, lyder det.

"Dimension gør det muligt for Belfius IP virkelig at udvikle sine asset management-aktiviteter. Vores PMS (portfolio management system, red.) er grundlæggende for vores fremtidige strategiske udvikling. Vi værdsætter den støtte, ekspertise og vejledning, som Simcorp har leveret i løbet af implementeringen og fremover," lyder det fra CEO hos Belfius Investment Partners, Cedric September.

Danske Elearningforce ansætter ny regional direktør

Persio Afonso er 1. februar tiltrådt som regional direktør for det danske softwarehus Elearningforces nordamerikanske forretning.

Det skriver ITWatch.

Den nye regionale direktør har over 20 års erfaring fra Microsoft, hvor han har haft forskellige ledende stillinger.

"Det er helt unikt, at vi har kunne få en kapacitet som ham ombord. Persio Afonso kan med sin viden og lange erfaring give Elearningforce den bedst tænkelig opstart som selvstændig virksomhed på det amerikanske marked," lyder det fra direktør for Elearningforce, Lars Vestergaard.

Elearningforce, der har omkring 50 ansatte, står bag en cloud-løsning til online undervisning og certificering af medarbejdere.

Deutsche Telekom leverer over forventning

Den tyske telekæmpe Deutsche Telekom leverer over forventning i selskabets fjerde kvartal.

Omsætning for kvartalet kravlede op på knap 160 milliarder kroner, hvilket er omkring tre milliarder kroner højere end analytikernes forventning, skriver Ritzau Finans.

Ebitda ramte knap 45 milliarder kroner, hvilket dog kun lige var over forventningen.

Selskabet arbejder for tiden på at afslutte fusionen af sin amerikanske division, T-Mobile US, med amerikanske Sprint, der har været undervejs i flere år.

Københavns Kommune vil hjælpe småbørnsfamilier med sunde digitale vaner

Med en ny informationskampagne vil Københavns Kommune sætte sunde digitale vaner på dagsordenen hos småbørnsfamilier i landets hovedstad.

Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) har taget initiativ til en oplysningsindsats, der i denne uge rammer gaden.

"Med den nye informationsindsats vil vi gerne gøre det lettere for forældre at skabe sunde digitale vaner for sig selv og sine børn," lyder det fra Sisse Marie Weilling.

Indsatsen består blandt andet af en pjece og hjemmesiden skaermtid.kk.dk, der samlet skal bidrage med råd og information om digitale vaner hos børnene.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler, at børn i alderen 0-1 år ikke skal se skærm overhovedet, mens børn i alderen 2-4 år maksimalt bør se én time dagligt.

De fem gode råd i kampagnen lyder sådan her:

  1. Bestem omfang og indhold
  2. Hav fælles oplevelser med skærmen
  3. Aftal skærmfri tid for hele familien
  4. Leg og bevæg jer

Det sker i dag

Det er i dag to år siden, at Computerworld lancerede Premium.

På de to år er der blevet publiceret et hav af Premium-artikler, men også en masse gratis indhold.

Ligesom denne faste morgen-briefing, kan du uden abonnement hver dag blive opdateret på teknologi, aktuelle historier om it-virksomheder og de seneste teknologiske tendenser.

Men med Premium går vi dog den ekstra mil. Du kan finde mere information om priser, og hvordan du tilmelder dig Computerworld Premium lige her.