Nokias topchef trækker sig: Finsk topprofil udnævnt som ny CEO - skal føre Nokia ind i 5G-æraen

Finske Nokias topchef, Rajeev Suri, trækker sig fra posten. Selskabets bestyrelse har allerede underskrevet ansættelseskontrakt med hans forgænger.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Finske Nokias topchef, Rajeev Suri, trækker sig fra posten som CEO til efteråret, hvor han vil have sidste arbejdsdag med udgangen af august.

Det meddeler Nokia, hvis bestyrelse allerede har skrevet kontrakt med hans afløser.

Fra september overtager den finske topprofil Pekka Lundmark således tøjlerne som CEO for Nokia.

Han kommer fra en stilling som CEO for den finske energi-kæmpe Fortum, hvor han ifølge Nokia ‘vedvarende har leveret robust værdi for aktionærerne og med succes fornyet selskabets strategi.”

Pekka Lundmark kender imidlertid Nokia indefra, idet han gennem 1990’erne havde en række topstillinger i Nokia - herunder var han øverste chef for strategi- og forretningsudvikling i Nokia Networks i en årrække.

Nokia ser muligheden for et stort spring fremad i disse år, hvor 5G-udviklingen for alvor er ved at tage fart.

Nokia er sammen Ericsson de største ikke-kinesiske leverandører af 5G-udstyr i verden, hvor kinesiske Huawei er den klart største spiller.

Huawei er imidlertid i modvind i flere af de vestlige markeder, og heri er der muligheder for Nokia og Ericsson.

Pekka Lundmark meddeler, at han tror på, at Nokia er godt positioneret til 5G-æraen.

“Det er mit mål at sikre, at vi lever op til vores forpligtelser overfor kunder, ansatte, aktionærer og andre interessenter,” lyder det fra ham.

Ifølge Nokia har Rajeev Suri i et stykke tid påtænkt at træde tilbage efter i alt 25 år hos Nokia. Han tiltrådte som CEO i 2014.

Det kan du læse mere om her: Ny topchef til Nokia - erfaren topchef overtager ledelsen af selskabet

Han har sidste arbejdsdag 31. august 2020 og vil herefter fortsætte som rådgiver for selskabets bestyrelse frem til begyndelsen af 2021.

Læs også:

Milliardhandel en realitet: Nokia og Alcatel-Lucent skaber ny global netværksgigant

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

    Marlene Gudman

    IFS Danmark A/S

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S