Nokias topchef trækker sig: Finsk topprofil udnævnt som ny CEO - skal føre Nokia ind i 5G-æraen

Finske Nokias topchef, Rajeev Suri, trækker sig fra posten. Selskabets bestyrelse har allerede underskrevet ansættelseskontrakt med hans forgænger.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Finske Nokias topchef, Rajeev Suri, trækker sig fra posten som CEO til efteråret, hvor han vil have sidste arbejdsdag med udgangen af august.

Det meddeler Nokia, hvis bestyrelse allerede har skrevet kontrakt med hans afløser.

Fra september overtager den finske topprofil Pekka Lundmark således tøjlerne som CEO for Nokia.

Han kommer fra en stilling som CEO for den finske energi-kæmpe Fortum, hvor han ifølge Nokia ‘vedvarende har leveret robust værdi for aktionærerne og med succes fornyet selskabets strategi.”

Pekka Lundmark kender imidlertid Nokia indefra, idet han gennem 1990’erne havde en række topstillinger i Nokia - herunder var han øverste chef for strategi- og forretningsudvikling i Nokia Networks i en årrække.

Nokia ser muligheden for et stort spring fremad i disse år, hvor 5G-udviklingen for alvor er ved at tage fart.

Nokia er sammen Ericsson de største ikke-kinesiske leverandører af 5G-udstyr i verden, hvor kinesiske Huawei er den klart største spiller.

Huawei er imidlertid i modvind i flere af de vestlige markeder, og heri er der muligheder for Nokia og Ericsson.

Pekka Lundmark meddeler, at han tror på, at Nokia er godt positioneret til 5G-æraen.

“Det er mit mål at sikre, at vi lever op til vores forpligtelser overfor kunder, ansatte, aktionærer og andre interessenter,” lyder det fra ham.

Ifølge Nokia har Rajeev Suri i et stykke tid påtænkt at træde tilbage efter i alt 25 år hos Nokia. Han tiltrådte som CEO i 2014.

Det kan du læse mere om her: Ny topchef til Nokia - erfaren topchef overtager ledelsen af selskabet

Han har sidste arbejdsdag 31. august 2020 og vil herefter fortsætte som rådgiver for selskabets bestyrelse frem til begyndelsen af 2021.

Læs også:

Milliardhandel en realitet: Nokia og Alcatel-Lucent skaber ny global netværksgigant

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job