Apple, Tech Data og Ingram Micro skal betale milliardbøde for ulovligt kartel i Frankrig

Apple skal betale 1,1 milliarder euro i bøde i Frankrig for med overlæg at have begrænset den frie konkurrence. Også Tech Data og Ingram Micro får kæmpebøder.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Apple og to at selskabets store distributører, Tech Data og Ingram Micro, skal til lommerne og betale store bøder til Frankrig for konkurrenceforvridende adfærd.

Apple skal betale 1,1 milliarder euro - 8,3 milliarder kroner - mens Tech Data skal betale 63 millioner euro (475 millioner kroner) og Ingram Micro 76 millioner euro (575 millioner kroner) i bøde.

Den franske konkurrencemyndighed Autorité de la Concurrence mener, at Apple har udøvet konkurrence-forvridende adfærd i fordelen af ordrer i selskabets distributions-netværk samt misbrugt forhandlernes afhængighed af selskabet.

Tech Data og Ingram Micro får bøder for ulovligt at have understøttet og accepteret forholdene og for at acceptere ikke at konkurrere med hinanden, hedder det.

Ifølge Autorité de la Concurrence har de tre selskabers interne aftaler omfattet computere og tablets, men ikke iPhone, der i Frankrig ofte sælges via mobilforhandlere og teleselskaber.

“Apple og de to distributører har [med kartal-aftalen, red] accepteret ikke at konkurrere med honanden og at forhindre andre distributører i at konkurrere med hinanden. Derved har de steriliseret engros-markedet for Apple-produkter,” lyder det fra de franske myndigheder.

Bøden er blandt de største nogensinde for ulovlige kartel-aftaler.

"Autorité de la Concurrence vurderer, at Apple har misbrugt den økonomiske afhængighed, som de store forhandlere er underlagt. Det er en praksis, som Autorité de la Concurrence vurderer at være særlig alvorligt," siger Isabelle de Silva, der er direktør i Autorité de la Concurrence.

Flere års efterforskning

De franske myndigheder har efterforsket sagen siden 2012 efter den daværende største franske Apple-forhandler, eBizcuss gik konkurs.

Boet stævnede efterfølgende Apple for at have udsultet dets lagerbeholdning, efter eBizcuzz' direktør offentligt havde beskyldt Apple for at forfordele bestemte forhandlere og give forhandlerne forskellige priser.

Apple har i Frankrig tre typer forhandlere, de store som supermarkeder og de såkaldte big-box-forhandlere, de små og uafhængige samt Apple selv via Apple Store og lignende.

Apple bestemmer selv, hvem der skal klassificeres som 'autoriseret' eller 'premium.' Sidstnævnte får typisk adgang til særlige services og produkter mod til gengæld at acceptere forskellige vilkår for salg og prisfastsætning.

Ifølge Autorité de la Concurrence har Apple tvunget disse premium-forhandlere til at holde priserne kunstigt oppe.

Læs også:

Apple indgår forlig i stor kartelsag: Kunderne får 2,6 milliarder kroner tilbage

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse