Alibaba-grundlægger donerer 500.000 ansigtsmasker til Danmark

Et fly med et større parti ansigtsmasker og andet udstyr er netop landet i Københavns Lufthavn. Udstyret er en donation fra Alibaba-stifteren Jack Ma.

Artikel top billede

Her ses Jack Ma på scenen til sin 55 års fødselsdag, som fandt ved et kæmpeshow på et stadion med plads til 80.000 mennesker.

Grundlæggeren af den kinesiske internetgigant Alibaba, Jack Ma, har valgt at donere 500.000 ansigtsmasker til Danmark.

Det oplyser Michael Bremerskov Jensen, der er fagchef for international handel hos Dansk Erhverv i et indlæg på Linkedin.

”Der er for kort tid siden landet et fragtfly i Kastrup fra Kina med et endog meget stort parti masker, testudstyr og beskyttelsesdragter til sundhedspersonale i Danmark,” skriver han på Linkedin.

Udover de 500.000 ansigtsmasker skulle donationen også indeholde 50.000 testinstrumenter og 5.000 beskyttelsesdragter.

Donationen kommer fra Jack Mas personlige velgørendhedsorganisation Jack Ma Foundation, og ifølge Michael Bremerskov Jensen er det Dansk Erhverv, der har formidlet kontakt mellem den kinesiske mangemilliardær og Lægemiddelstyrelsen.

Netop Lægemiddelstyrelsen advarede søndag om, at der på de danske hospitaler kunne opstå en mangel på ansigtsmasker ogs andre værnemidler.

”Vi håber, at donationen hurtigst muligt kommer ud, hvor der er mest brug for det i Danmark,” skriver Michael Bremerskov Jensen på LinkedIn.

Ifølge amerikanske magasin Forbes er Jack Ma den rigeste person i Kina, og magasinet anslår, at han er god for 37,6 milliarder dollar, hvilket med den aktuelle dollarkurs svarer til 260,8 milliarder kroner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil