Teleselskaberne udleverer nu danskernes teledata til corona-kortlægning

Siden 6. april 2020 har Statens Serum Institut modtaget dataset med danskernes teledata.

Artikel top billede

(Foto: Uffe Weng, Photojournalist)

De danske teleselskaber udleverer nu danskernes teledata til de danske myndigheder, for at bidrage til kortlægningen af Covid19-smitte i landet.

Det oplyser Teleindustrien, teleselskabernes brancheforening, i en meddelelse.

Her beskrives et forløb, hvor Statens Serum Institut (SSI) i slutningen af marts 2020 har efterspurgt de danske teleselskaber om mulighed for assistance til at kortlægge borgernes mobilitet over tid og geografi.

” Konkret ønsker SSI data, der viser, hvor mange personer, som har bevæget sig mellem hvert par af postnumre / kommunegrænser opgjort hver 6 time. Data skal understøtte arbejdet i en ekspertgruppe nedsat i SSI, der på baggrund af forskellige datakilder, skal udvikle matematiske modeller til at belyse udviklingen af COVID-19,” lyder det.

Med disse data regner SSI med at kunne aflæse effekten af myndighedernes tiltag for at mindske Covid19-smitte.

I anmodningen om indsamling af teledata er det specificeret, at danskernes teledata bliver opbevaret i et ’aggregeret og anonymiseret format’.

Læs også: Angrebene mod britiske 5G-master fortsætter: 20 nye ildpåsættelser i påsken

Grønt lys fra tre instanser

Flere myndigheder har været i spil for at sikre det juridiske hjemmel for udlevering af danskernes teleoplysninger.

På tre dage har teleselskaberne sammen med Erhvervsstyrelsen, Justitsministeriet samt Datatilsynet udarbejdet rammerne for behandlingen og levering af teledata til SSI.

6. april 2020 modtog SSI det første dataset med danskerne teledata via Danmarks Statistik.

” Vi håber, at de leverede data vil være værdifulde for myndighedernes og Folketingets arbejde med at få Danmark godt gennem krisen,” slutter Jakob Willer, direktør hos Teleindustrien.

Se også: Telebranchen klar til at assistere med lokationsdata

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S