Teleselskaberne udleverer nu danskernes teledata til corona-kortlægning

Siden 6. april 2020 har Statens Serum Institut modtaget dataset med danskernes teledata.

Artikel top billede

(Foto: Uffe Weng, Photojournalist)

De danske teleselskaber udleverer nu danskernes teledata til de danske myndigheder, for at bidrage til kortlægningen af Covid19-smitte i landet.

Det oplyser Teleindustrien, teleselskabernes brancheforening, i en meddelelse.

Her beskrives et forløb, hvor Statens Serum Institut (SSI) i slutningen af marts 2020 har efterspurgt de danske teleselskaber om mulighed for assistance til at kortlægge borgernes mobilitet over tid og geografi.

” Konkret ønsker SSI data, der viser, hvor mange personer, som har bevæget sig mellem hvert par af postnumre / kommunegrænser opgjort hver 6 time. Data skal understøtte arbejdet i en ekspertgruppe nedsat i SSI, der på baggrund af forskellige datakilder, skal udvikle matematiske modeller til at belyse udviklingen af COVID-19,” lyder det.

Med disse data regner SSI med at kunne aflæse effekten af myndighedernes tiltag for at mindske Covid19-smitte.

I anmodningen om indsamling af teledata er det specificeret, at danskernes teledata bliver opbevaret i et ’aggregeret og anonymiseret format’.

Læs også: Angrebene mod britiske 5G-master fortsætter: 20 nye ildpåsættelser i påsken

Grønt lys fra tre instanser

Flere myndigheder har været i spil for at sikre det juridiske hjemmel for udlevering af danskernes teleoplysninger.

På tre dage har teleselskaberne sammen med Erhvervsstyrelsen, Justitsministeriet samt Datatilsynet udarbejdet rammerne for behandlingen og levering af teledata til SSI.

6. april 2020 modtog SSI det første dataset med danskerne teledata via Danmarks Statistik.

” Vi håber, at de leverede data vil være værdifulde for myndighedernes og Folketingets arbejde med at få Danmark godt gennem krisen,” slutter Jakob Willer, direktør hos Teleindustrien.

Se også: Telebranchen klar til at assistere med lokationsdata

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Danoffice IT

    Infrastructure Specialist

    Midtjylland

    Banedanmark

    Contract Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo