Amazon har i al hemmelighed høstet leverandør-data til at udvikle konkurrerende produkter

Amazon har i al hemmelighed høstet data fra e-handelsportalens uafhængige leverandører og udnyttet til dem at udvikle egne Amazon-produkter, der skal konkurrere med originalerne.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

I al hemmelighed har Amazon høstet data fra de uafhængige leverandører, der sælger deres varer via Amazons store webportal og udnyttet dem til at udvikle konkurrerende produkter under eget navn.

Det skriver Wall Street Journal, der samtidig fastslår, at fremgangsmåden er i strid med Amazons nedskrevne politik.

Amazon har nemlig forlængst fastslået, at selskabet ikke anvender data fra tredjeparts-forhandlerne på Amazon-portalen, når selskabet producerer og sælger egne produkter.

De sælges typisk side om side med produkter fra de uafhængige forhandlere, hvoraf mange har opbygget nærmest hele deres forretning på Amazon.

Mange af forretningerne bygger typisk på indsamling og behandling af store mængder data fra portalen om kundevaner, indkøbsvaner, priser og meget andet.

Disse data regner de enkelte forhandlere for at være propreitære og deres egne.

Wall Street Journal har gennemført interviews med mere end 20 tidligere Amazon-medarbejdere, der har arbejdet med netop disse sager.

De peger samstemmende på, at Amazon systematisk har høstet data fra trejdeparts-leverandørerne.

Data kan eksempelvis anvendes til at beslutte, hvilke produkter, der skal udvikles, hvilke markeder man skal ind på, hvordan produktet skal udformes, hvordan det skal prisfastsættes og flere andre ting.

Wall Street Journal nævner et konkret eksempel, hvor Amazon-ansatte gennemgik dokumenter og data om en godt sælgende bagagerums-inddeler til biler fra en ekstern forhandler.

De indeholdte detaljer om salgstal, afregning til Amazon for marketing og shipping og hvor meget Amazon tjente på hvert salg.

Kort tid efter lancerede Amazon et konkurrerende produkt under eget navn.

Amazon meddeler til avisen, at selskabet ‘strengt forbyder’ dets ansatte at anvende denne type data.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S