Microsoft jagter Google Chrome-brugere med reklamer for Edge

Microsofts Edge-browser og Outlook er bedre i kombination, lyder det fra Microsoft, der opfordrer Chrome-brugere til at skifte browser for at få mere ud af Microsofts teknologier.

Artikel top billede

I flere år har Google placeret pop-up reklamer på forskellige af selskabets produkter i forsøget på at få folk til at skifte til Googles Chrome-browser med beskeden om, at det giver langt bedre performance, flere funktioner og mere sikkerhed.

Google har da også sikret sig en dominerende position på browser-markedet, hvor Chrome i dag uden sammenligning er den mest populære internetbrowser i verden.

Men Chrome er begyndt at vise svaghedstegn, da browsere fra Microsoft og Apple oplever en større fremgang.

I jagten på Google har Microsoft nu fulgt Googles eksempel og intensiveret presset på brugerne med kampanger.

Det ses blandt andet via Outlook, hvor Chrome-brugere får reklamer for, at Edge spiller langt bedre sammen med Microsofts e-mail-tjeneste.

Det skriver Cnet.

"Microsoft Edge + Outlook = Er bedre sammen," lyder det i en af beskederne i toppen af Outlook.com-hjemmesiden ifølge Cnet.

Klikker man på linket, ryger man direkte til en download-side for Edge. Men ifølge Cnet fremgår det ikke på hvilke måder, Microsofts teknologier skulle fungere bedre.

Lignende reklamer for Edge er også set i Windows 10-startmenuen, lyder det.

Læs også: Her er årets mest populære browsere: Chrome mister momentum, mens Microsoft og Apple vinder frem

Chrome dominerer

Fremstødet er et eksempel på, hvordan tech-giganterne bruger deres magt et sted til at promovere deres browsere. Og lige nu skal der et stort fremstød til for at vifte Google af pinden.

Chrome står lige nu for 64 procent af den globale webtrafik ifølge tal fra analysevirksomheden Statcounter.

Microsoft har været i gang med at udrulle selskabets nye browser, der bygger på open source-motoren Chromium. Den er blevet kaldt for ‘Chredge’ og ‘Edgium.’

Processen med at udskifte Edge-browserne til den nye udgave kommer til at ske gradvist og via de løbende Windows-opdateringer.

Corona-krisen har dog betydet, at både Microsoft og Google har droslet ned for opdateringerne af browserne.

Microsoft har således meddelt, at selskabet sætter opgraderinger af Edge-browseren på pause. Selskabet var ellers på trapperne til at lancere Edge 81.

Læs mere her: Google og Microsoft dropper nye versioner af Chrome og Edge på ubestemt tid

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S