Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Mere end hver anden danske it-virksomhed mangler betaling fra kunderne: Kan ende i tsunami af konkurser

Mere end halvdelen af de danske it-virksomheder oplever, at deres kunder overskrider betalingsfristen på grund af coronakrisen, viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Selvom mange it-virksomheder går fri af de værste konsekvenser efter coronakrisen, så er tilfældet ikke det samme for deres kunder.

Derfor oplever 52 procent af de danske it-virksomheder, at deres kunder ikke betaler dem til tiden på grund af coronakrisen. Det viser tal fra Dansk Erhverv.

“Coronakrisen er blevet så alvorlig, at over halvdelen af it-leverandørerne nu oplever, at betalingsfristerne fra deres kunder overskrides. Dermed får leverandørerne ikke længere penge til at betale for hverken lønninger og innovation, hvilket går ud over arbejdspladser og vækst i Danmark,” lyder det fra Betina Hagerup, direktør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Computerworld har tidligere kunnet afsløre, at flere danske virksomheder har droppet dele af betalingen til netop it-leverandørerne eller opfordret til en prisreduktion.

Læs mere her: Overblik: Detail-kæmpen Jysk vil kun betale sine 100 it-leverandører halvdelen af it-regningerne under krisen - her har du hele historien

Men ifølge undersøgelsen er det ikke kun tilfældet hos de private virksomheder. 18 procent af it-leverandørerne svarer, at de oplever, at betalingsfristerne overskrides af deres offentlige kunder.

Frygter konkurstsunami

Hos IT Branchen frygter man, at de manglende betalinger kommer til at kaste en skygge af konkurser efter sig.

“Det er et stort problem, at kunderne er begyndt at udsætte betalingerne til deres leverandører, da mere end hver femte ikke har likviditet til at overleve i mere end to måneder. Vi risikerer simpelthen at blive ramt af en sand konkurstsunami, hvis vi regningerne ikke snart bliver betalt,” siger Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-Branchen.

Læs også: Kunder beder GlobalConnect om henstand - også nogle af de rigeste i verden

Ifølge Natasha Friis Saxberg er det forståeligt, hvis virksomheder har brug for at genforhandle betalingsfrister på grund af coronakrisen. Men det kan få ubehagelige konsekvenser.

"Vi skal bare passe på, at krisen ikke ender med, at nogen bare løber fra regningen. For det vil gå ud over rigtigt mange danske virksomheder og arbejdspladser,” siger hun ifølge meddelelsen.

Flere advokater har i Computerworld gjort opmærksom på, at virksomheder ikke uden videre må droppe betalinger til it-selskaberne. Heller ikke selvom den manglende betaling skyldes corona.

Læs også: It-advokat efter Jysks pludselige halvering af it-betalinger: Kunder må ikke uden videre stoppe it-betalinger på grund af corona



CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Overvåg kritiske industrielle systemer og beskyt dem mod angreb
Industrial Control Systems (ICS) udgør hjertet i alle forsynings- og produktionsvirksomheder og kan være overraskende sårbare overfor cyberangreb. Dette whitepaper giver et godt overblik over problematikker og muligheder for at sikre jeres systemer.