Helle Thorning-Schmidt bliver overdommer hos Facebooks nye tilsynsråd

Fremover bliver tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt en del af Facebooks nye Oversight Board, der skal vurdere hvilket indhold, der er passende på det sociale medie.

Artikel top billede

Foto: News Øresund - Johan Wessman

Tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt bliver en af fire nye formænd for Facebooks nye Oversight Board (tilsynsråd).

Rådet skal tage stilling til, hvilket indhold der skal være tilladt på verdens største sociale medie, og hvad der skal forbydes.

Det skriver de nye formænd i en fælles kronik i den amerikanske avis The New York Times.

"Så glad for endelig at kunne afsløre, at jeg er blevet udnævnt til at være med-formand i Facebooks nye Oversight Board," skriver den tidligere socialdemokratiske statsminister på Facebook, om sit nye job.

Tilsynet får en fond i ryggen på 130 millioner dollar eller omkring 897 millioner kroner til at udføre sit arbejde for. Dermed slår de fire nye formænd fast, at det er med til at sikre uafhængighed fra moderselskabet.

Facebook har nemlig forpligtet sig til at følge de retningslinjer som selskabets eget tilsyn udstikker.

Læs også: Facebook i kæmpesatsning: Investerer 40 milliarder kroner i at komme ind på det indiske marked - se planen her

Kritik for indhold

Den amerikanske sociale mediegigant er flere gange blevet kritiseret for det indhold platformen har tilladt og slettet.

I 2016 valgte Facebook eksempelvis at slette et ikonisk foto fra Vietnam-krigen fordi man mente det brød med selskabets regler for nøgenhed på mediet.

Det skabte massiv kritik og fik efterfølgende Facebook til at tillade det historiske billede.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job