TDC mister 61.000 tv-kunder på tre måneder

TDC mistede 61.000 tv-kunder og 35.000 mobilkunder i årets første kvartal. Tilbagegangen af kunder blev accelereret af konflikten, som TDC har haft med Discovery, oplyser topchef Henrik Clausen, der ikke er tilfreds med Nuudays præstation for årets tre første måneder.

TDC mistede 61.000 tv-kunder i årets første kvartal, og det får driftsresultatet til at falde.

For årets første tre måneder landede TDC et driftsoverskud på 1,664 milliarder kroner, hvilket er to procent lavere end samme periode året forinden, hvor tallet hed 1,698 milliarder kroner.

Samtidig dykker selskabet omsætning med 4,1 procent, hvilket er 178 millioner kroner lavere end sidste år. For årets tre første måneder lyder omsætningen på 4,1 milliarder.

Læs også: Slagelse Kommune og TDC i storkonflikt om fiberudrulning: Afblæser fiberudrulning for tusindvis af kunder

TDC skriver i en pressemeddelelse, at kvartalsregnskabet understøtter forvetningerne til helåret, på trods af tilbagegangen i tv-forretningen.

"Resultatmæssigt er vi efter første kvartal på det niveau, vi havde forventet. Vi har holdt kadencen, og vores strategiske investeringer i fibernet og 5G ruller som planlagt, trods de udfordringer, som covid-19 medfører. Vi har samtidigt reduceret vores driftsomkostninger, hvilket er et vigtigt fokus i denne fase af transformationen af TDC,” skriver Henrik Clausen, administrerende direktør og koncernchef i TDC Group.

Konflikt med Discovery koster dyrt
TDC oplyser, at tilbagegangen i kvartalet var drevet af Nuuday, TDC's kundefokuserede forretning, hvor tv-forretningen mistede 61.000 kunder i forhold til samme kvartal sidste år.

Samtidig faldt antallet af private mobilkunder med 35.000, mens antallet af private bredbåndskunder gik tilbage med 31.000, oplyser selskabet.

Læs også: TDC vil ikke søge penge til lønkompensation - men Telia og 3 vil

Selvom de økonmiske resultater ligger i tråd med forventningerne til året, så er selskabet administerende direktør, Henrik Clausen ikke tilfreds med den tilbagegang, der ses hos Nuuday-selskabet.

”Forretningsmæssigt har Nuuday ikke leveret på forventningerne, og det kan vi ikke være tilfredse med. Særligt YouSee har som følge af udløbet af aftalen med Discovery fået en dårlig start på kvartalet med mange opsigelser på tv, hvilket har haft en afledt effekt på mobil og bredbånd," skriver han og fortsætter:

"Vi har fuldt fokus på at stoppe denne negative udvikling og eksekvere på vores målsætning om at skabe den bedste oplevelse for vores kunder, både når det gælder fleksibilitet og kvalitet, og uanset om det gælder tv-indhold, telefoni eller bredbåndsløsninger.”

Med accellerationen i tabte kunder for årets første kvartal har TDC nu mistet 115.000 tv-kunder på et år.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Online seminar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

04. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere






Premium
Overblik: DXC Technology og Netcompany stormer frem som offentlig it-leverandør - Atea og Conscia taber terræn
Det offentlige Danmark bruger hvert år milliarder af kroner på it-indkøb. I løbet af 2019 tog DXC Technology og Netcompany store indhug i de offentlige it-budgetter - samtidig rykkede Atea og Conscia baglæns. Det viser nye tal fra Udbudsvagten.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
God it-sikkerhed kræver hurtige og kontinuerlige opdateringer på tværs af dit it-landskab
Konsekvenserne kan være uoverskuelige, når en it-kriminel får adgang til virksomhedens systemer. Typisk kan tabet af tid, tabet af indtægter og tabet af omdømme gøres op i millioner. I dette whitepaper kan du derfor læse om fordelen ved kontinuerligt at arbejde med it-sikkerhed og sårbarheder – og hvordan du kan sikre hurtige og kontinuerlige opdateringer på tværs af dit it-landskab. Også uden at skulle bruge dagevis på at researche trusler og de relevante opdateringer.