TDC mister 61.000 tv-kunder på tre måneder

TDC mistede 61.000 tv-kunder og 35.000 mobilkunder i årets første kvartal. Tilbagegangen af kunder blev accelereret af konflikten, som TDC har haft med Discovery, oplyser topchef Henrik Clausen, der ikke er tilfreds med Nuudays præstation for årets tre første måneder.

Artikel top billede

(Foto: TDC)

TDC mistede 61.000 tv-kunder i årets første kvartal, og det får driftsresultatet til at falde.

For årets første tre måneder landede TDC et driftsoverskud på 1,664 milliarder kroner, hvilket er to procent lavere end samme periode året forinden, hvor tallet hed 1,698 milliarder kroner.

Samtidig dykker selskabet omsætning med 4,1 procent, hvilket er 178 millioner kroner lavere end sidste år. For årets tre første måneder lyder omsætningen på 4,1 milliarder.

Læs også: Slagelse Kommune og TDC i storkonflikt om fiberudrulning: Afblæser fiberudrulning for tusindvis af kunder

TDC skriver i en pressemeddelelse, at kvartalsregnskabet understøtter forvetningerne til helåret, på trods af tilbagegangen i tv-forretningen.

"Resultatmæssigt er vi efter første kvartal på det niveau, vi havde forventet. Vi har holdt kadencen, og vores strategiske investeringer i fibernet og 5G ruller som planlagt, trods de udfordringer, som covid-19 medfører. Vi har samtidigt reduceret vores driftsomkostninger, hvilket er et vigtigt fokus i denne fase af transformationen af TDC,” skriver Henrik Clausen, administrerende direktør og koncernchef i TDC Group.

Konflikt med Discovery koster dyrt

TDC oplyser, at tilbagegangen i kvartalet var drevet af Nuuday, TDC's kundefokuserede forretning, hvor tv-forretningen mistede 61.000 kunder i forhold til samme kvartal sidste år.

Samtidig faldt antallet af private mobilkunder med 35.000, mens antallet af private bredbåndskunder gik tilbage med 31.000, oplyser selskabet.

Læs også: TDC vil ikke søge penge til lønkompensation - men Telia og 3 vil

Selvom de økonmiske resultater ligger i tråd med forventningerne til året, så er selskabet administerende direktør, Henrik Clausen ikke tilfreds med den tilbagegang, der ses hos Nuuday-selskabet.

”Forretningsmæssigt har Nuuday ikke leveret på forventningerne, og det kan vi ikke være tilfredse med. Særligt YouSee har som følge af udløbet af aftalen med Discovery fået en dårlig start på kvartalet med mange opsigelser på tv, hvilket har haft en afledt effekt på mobil og bredbånd," skriver han og fortsætter:

"Vi har fuldt fokus på at stoppe denne negative udvikling og eksekvere på vores målsætning om at skabe den bedste oplevelse for vores kunder, både når det gælder fleksibilitet og kvalitet, og uanset om det gælder tv-indhold, telefoni eller bredbåndsløsninger.”

Med accellerationen i tabte kunder for årets første kvartal har TDC nu mistet 115.000 tv-kunder på et år.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S