Morgen-briefing: Boxer udpeger ny direktør / Microsoft indgår samarbejde med SAS Institute / Hotelkæde indfører kontaktløse ophold

Boxer udpeger ny direktør. Microsoft indgår samarbejde med SAS Institute. Hotelkæde indfører kontaktløse ophold. USA bekræfter: Bløder op på Huawei-forbud. VW investerer en milliard i nyt bilbatteri. Tesla runder ny milepæl.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen denne onsdag, hvor vi som altid begynder dagen med et hurtigt kig på dagens korte it-nyheder.

Vi starter hos tv-udbyderen Boxer, der kan byde velkommen til en ny topchef.

Boxer udpeger ny direktør

Ulf Lund stopper som direktør for tv-distriputøren Boxer. Han bliver afløst Erik Andersen, der i fremtiden får ansvaret for virksomheden.

Man har dog ikke kigget langt efter den nye direktør, Erik Andersen har nemlig indtil nu haft posten som kommerciel direktøri selskabet.

"Ulf (Lund, red.) har gjort det fremragende hos Boxer, men heldigvis står Erik Andersen med sin meget stærke profil klar som den oplagte afløser," siger Niels Duedahl, administrerende direktør i Norlys, der ejer Boxer, i en meddelelse.

Den nye direktør, Erik Andersen, tiltræder øjeblikkeligt. Han er 51 år og har knap 20 års erfaring inden for telebranchen.

"Det er med stor ydmyghed, at jeg overtager stafetten fra Ulf. Han er en dygtig strateg, købmand og leder, og under hans ledelse har Boxer sat mange rekorder. På vegne af medarbejderne i Boxer vil jeg gerne sige tak til Ulf for fem forrygende år," siger han i meddelelsen.

Microsoft indgår samarbejde med SAS Institute

Et nyt samarbejde mellem Microsoft og SAS Institute skal være med til at udforme analyse- og AI-værktøjer. Det sker særligt med fokus på Microsofts cloudservice Azure.

Målet er at gøre det nemmere for SAS Institutes’ kunder at afvikle opgaver i Microsofts cloud-løsning.

”Gennem dette partnerskab vil Microsoft og SAS hjælpe vores kunder med at fremskynde væksten og finde nye måder at drive innovation på med et bredt sæt SAS Analytics-tilbud på Microsoft Azure,” lyder det fra Scott Guthrie, Microsoft Executive Vice President for Cloud og AI, i en pressemeddelelse.

Hos den anden part i samarbejdet glæder man sig naturligvis også over det nye partnerskab.

”SAS og Microsoft har en fælles vision om at hjælpe kunderne med at fremskynde deres digitale transformationsinitiativer. Begge parter har forståelse for, at det handler om berigelse af data og forbedring af liv gennem bedre beslutninger”, udtaler Oliver Schabenberger, SAS Chief Technology Officer og Chief Operating Officer.

USA bekræfter: Bløder op på Huawei-forbud

Efter Reuters mandag kunne fortælle, at USA planlagde at lempe på forbuddet mod Huawei bekræfter den amerikanske regning nu, at det er officielt.

Dermed kan amerikanske selskaber igen samarbejde med det kinesiske teleselskab om at udvikle standarder for 5G-udstyr.

Det skriver Reuters.

"Da internationale standarder er byggestenen for at udvikle produkter og hjælpe med at sikre funktionalitet, interoperabilitet og sikkerhed for produkter," lyder det fra det amerikanske handelsministerium.

Hotelkæde indfører kontaktløse ophold

Det tech-baserede hotel citizenM, tager nu endnu et skridt i en mere digital retning.

Med en ny app, skal det nemlig være muligt at tjekke ind og tjekke ud igen helt uden på noget tidspunkt at være i kontakt med hotellets personale.

Under hele opholdet kan man bruge telefonen til at låse op for værelset, bestille mad op på værelset og naturligvis tjekke både ind og ud.

”I dag har rejsende et fornyet fokus på sundhed og sikkerhed. Med appen og den kontaktløse oplevelse kan citizenM-gæster nu føle sig ekstra trygge under hele opholdet,” lyder det fra hotelkæden i en meddelelse.

Omstillingen er sket på alle kædens hoteller verden over, mens det meste af Europa har været lukket ned på grund af coronavirussen.

VW investerer en milliard i nyt bilbatteri

Der er godt én milliard kroner på vej til den amerikanske batteriproducent Quantumscape.

Pengene kommer fra bilgiganten VW, og beløbet lyder mere præcist på 200 millioner dollar.

Det skriver Ritzau.

Den amerikanske producent har leveret batterier til VW's elbiler siden 2012 og nu satser den tyske bilgigant altså på at skrue op for ambitionerne på sine elbiler.

Tesla runder ny milepæl

Vi bliver på elbilsmarkedet, til en anden elbilsproducent der også satser massivt på nye batterier.

Det er naturligvis Tesla, der kan markerer, at selskabets først bil nu kan kører mere end 400 miles, eller liger over 650 km, på en enkelt opladning.

Det drejer sig om Model S Long Range Plus-modellen, der altså nu presser grænsen for rækkevidden på eldrevne biler.

Det skriver CNBC.

Oplysningerne kommer indtil videre kun fra selskabet selv, og er ikke blevet bekræftet af nogen uafhængige organisationer.

Samtidig har Tesla skåret i prisen, så modellen i USA med 5.000 dollar eller hvad der svarer til omkring 33.000 kroner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Højbjerg, Aarhus

    Cyber Security Summit 2026 - Aarhus

    Lær om organisationers evne til at modstå, håndtere og komme videre efter alvorlige digitale hændelser, herunder ledelsesansvar, forretningskritiske afhængigheder og de valg, der afgør, om plan B holder, når systemer eller leverandører svigter.

    Digital transformation | Aarhus

    AI i det offentlige - Aarhus

    Hør hvordan offentlige AI-løsninger skaleres til stabil drift med reel effekt. Få erfaringer, arkitekturvalg og styringsgreb fra frontløbere. Lær at bygge fælles AI-infrastruktur med ansvarlighed, sikkerhed og compliance.

    Digital transformation | Køge

    Derfor skal du videre fra Dynamics AX – og sådan gør du

    Computerworld giver klar viden om vejen videre fra Dynamics AX. Du ser forskellen mellem AX og moderne cloud-ERP og får et konkret beslutningsgrundlag for næste skridt. Tilmeld dig og få styr på skiftet til Dynamics 365 FO eller BC.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

    Daniel Eriksson

    Sharp Consumer Electronics

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo