Dansk corona-app er downloadet 240.000 på et døgn

Corona-appen Smittestop er blevet downloadet 240.000 danskere og er den mest populære gratis app på Apples App Store.

Artikel top billede

Den danske smittesporingsapp, Smittestop, er blevet downloadet 240.000 gange i løbet af de første 24 timer.

Det oplyser Sundheds- og Ældreministeriet ifølge nyhedsbureauet Ritzau.

Smittestop-appen har kunne downloades siden torsdag morgen, og appen blev efterfølgende officielt lanceret på et pressemøde torsdag formiddag.

Her oplyste sundheds- og ældReminister Magnus Heunicke (S), at han ikke havde et mål for, hvor mange danskere, der skal downloade appen.

"Vi er på ubetrådt land, så det har vi ingen mål for, men jeg håber, at der er en stor andel. Appen ligger allerede nummer to i App Store, og vi følger tallene nøje,” sagde Magnus Heunicke.

Læs også: Den danske smittesporings-app har været igennem en omfattende sikkerhedstest før lancering: "Der er ingen tech-giganter, som kigger nogen over skulderen"

Mest popupælere app på App Store

Apppen, er udviklet i et tæt samarbejde mellem Sundhedsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen og Netcompany, er i skrivende stund er appen den mest downloadede i gratis app på Apples App Store.

Tidligere på dagen, sagde vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech dog til Computerworld, at styrelsen ikke kunne oplyse det præcise antal af downloads.

"Jeg kan desværre ikke give dig nogle tal endnu," sagde Adam Lebech til Computerworld.

Den tyske smittesporings-app blev lanceret tirsdag, og her kunne de tyske myndigheder efterfølgende oplyse, at den var blevet downloadet 6,5 millioner gange af landets 83 millioner borgerne.

Læs også:
Staten satser på Smittestop-app kan kobles sammen med andre lande efter sommerferien

Dansk smittesporings-app kan downloades nu

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil