Dansk corona-app er downloadet 240.000 på et døgn

Corona-appen Smittestop er blevet downloadet 240.000 danskere og er den mest populære gratis app på Apples App Store.

Artikel top billede

Den danske smittesporingsapp, Smittestop, er blevet downloadet 240.000 gange i løbet af de første 24 timer.

Det oplyser Sundheds- og Ældreministeriet ifølge nyhedsbureauet Ritzau.

Smittestop-appen har kunne downloades siden torsdag morgen, og appen blev efterfølgende officielt lanceret på et pressemøde torsdag formiddag.

Her oplyste sundheds- og ældReminister Magnus Heunicke (S), at han ikke havde et mål for, hvor mange danskere, der skal downloade appen.

"Vi er på ubetrådt land, så det har vi ingen mål for, men jeg håber, at der er en stor andel. Appen ligger allerede nummer to i App Store, og vi følger tallene nøje,” sagde Magnus Heunicke.

Læs også: Den danske smittesporings-app har været igennem en omfattende sikkerhedstest før lancering: "Der er ingen tech-giganter, som kigger nogen over skulderen"

Mest popupælere app på App Store

Apppen, er udviklet i et tæt samarbejde mellem Sundhedsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen og Netcompany, er i skrivende stund er appen den mest downloadede i gratis app på Apples App Store.

Tidligere på dagen, sagde vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech dog til Computerworld, at styrelsen ikke kunne oplyse det præcise antal af downloads.

"Jeg kan desværre ikke give dig nogle tal endnu," sagde Adam Lebech til Computerworld.

Den tyske smittesporings-app blev lanceret tirsdag, og her kunne de tyske myndigheder efterfølgende oplyse, at den var blevet downloadet 6,5 millioner gange af landets 83 millioner borgerne.

Læs også:
Staten satser på Smittestop-app kan kobles sammen med andre lande efter sommerferien

Dansk smittesporings-app kan downloades nu

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job