5G-efterspørgsel sikrer fremgang hos Ericsson: Fastholder forventninger for året

Den svenske netværksleverandør Ericsson viser fremgang på alle nøgletal i årets andet kvartal. Selskabet fastholder forventningerne til 2020 og frem til 2022.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Rasmus Ferdinand Petersen)

Stærk efterspørgsel på 5G-udstyr sikrer Ericsson fremgang på alle nøgletal.

Det viser selskabets regnskab for andet kvartal.

"På trods af et udfordrende miljø leverer vi et solidt resultat," skriver Börje Ekholm, administrerende direktør for Ericsson, i forbindelse med regnskabet.

Til trods for corona-situationen og den økonomiske usikkerhed, er der mange teleselskaber på globalt plan, der fortsætter 5G-udrulningen, hvilket har løftet Ericssons antal af kommercielle 5G-kontrakter op på 99.

Læs også: Grønland fravælger Huawei som 5G-leverandør og går med Ericsson

Selskabets bruttomargin steg fra 36,6 procent til 37,6 procent sammenlignet samme kvartal sidste år.

Nøgletallet havde endt på 38,2 procent, hvis det ikke havde været for en større afskrivning på 900 millioner svenske kroner i forbindelse med tre vundne kontrakter med Kinas største teleselskaber.

"De kinesiske 5G-kontrakter forventes at blive profitable over en livscyklus, men de havde en negativ effekt på bruttomarginen i andet kvartal," skriver Börje Ekholm.

Driftsresultat højere end ventet

Resultatet af den primære drift endte med at blive højere end analytikernes forvetning.

Det forventede estimat, indsamlet af Refinitiv, lød på 3,36 milliarder svenske kroner.

Det justerede driftsresultat ende på 4,5 milliarder svenske kroner. Samme kvartal året forinden endte resultatet på 3,9 milliarder svenske kroner.

Den samlede omsætning for kvartalet endte på 55,6 milliarder svenske kroner, hvilket er en stigning på 1 procent i forhold til perioden sidste år.

Læs også: Teleekspert: 5G-udrulningen i Danmark er langt over et år forsinket

Börje Ekholm skriver i forbindelse med regnskabet, at nogle kunder accellerer deres investeringer, mens andre går mere forsigtigt til værks.

"Effekterne af Covid-19 skaber usikkerheder, men med den nuværende udsigt fastholder vi forventningerne til året for gruppen," skriver han.

De økonomiske forventninger frem til 2022 fastholdes ligeledes, fremgår det.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil